ESF:BPM_STAE Statistika pro ekonomy - Informace o předmětu
BPM_STAE Statistika pro ekonomy
Ekonomicko-správní fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D. (přednášející)
Ing. Matouš Cabalka (cvičící)
Mgr. Bc. Martin Chvátal, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Markéta Matulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Ráboňová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D.
Oddělení aplikované matematiky a informatiky – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Hráčková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení aplikované matematiky a informatiky – Ekonomicko-správní fakulta - Předpoklady
- (! BPM_STA1 Statistika 1 )||(! BPM_STA2 Statistika 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům základní dovednosti k využívání statistických metod, využitelných v ekonomii, ve financích nebo obchodu. Studenti si v rámci kurzu osvojí znalosti základů statistické analýzy, což jim umožní dobře porozumět řadě odborných textů právě z oblastí ekonomie, financí nebo z oblasti podnikové sféry.
Úvod kurzu je zaměřen na představení systematické práce s daty a uchopení konceptů pravděpodobnosti ve statistice. Tyto metody jsou rozebírány poměrně do hloubky a to v rámci ilustrativních příkladů z různých oblastí kde mohou být aplikovány. Pozornost je věnována korektnímu plánování designu experimentu a sběru dat, a následné pečlivé interpretaci výsledků získaných z dat. Úvod kurzu postupně přejde na práci s nejistotou při vyhodnocování pokládaných otázek. Studenti se tedy naučí také sestavovat a vyhodnocovat hypotézy potřebné pro posouzení jejich vlastního šetření.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni využívat základní poznatky ze statistiky na uživatelské aplikační bázi, které mohou být rozvinuty v návazných předmětech profilujících jejich studovaný program. - Výstupy z učení
- Kurz je koncipován způsobem, aby studenti pochopili, proč je statistika užitečná, a aby si prakticky vyzkoušeli používání standardních statistických nástrojů. Po absolvování kurzu tedy studenti:
budou schopni aplikovat tyto nástroje při tvorbě a vyhodnocení základních statistických šetření či experimentů v kontextu ekonomických problémů reálného světa,
dokáží kriticky zhodnotit výsledky a závěry jiných osob využívajících základní statistické nástroje,
osvojí si potřebné základy pro další studium (například ekonometrie, analýzy a vizualizace dat, apod.),
získají přehled o šíři a možnostech existujících pokročilejších technik, které jsou obsahem navazujících a rozšiřujících kurzů. - Osnova
- úvod do statistiky, základní pojmy, typy proměnných, průřezová data a časové řady, populace a výběr, design experimentu
- organizace a vizualizace dat (kvalitativních, kvantitativních)
- číselné popisné statistiky
- úvod do pravděpodobnosti
- diskrétní náhodné veličiny a jejich pravděpodobnostní rozdělení
- spojité náhodné veličiny a normální rozdělení
- výběrová rozdělení
- odhady střední hodnoty a četnosti (proporci)
- testování hypotéz (úvod, základní principy, ilustrace testů o střední hodnotě a proporci)
- testování hypotéz (ilustrace odhadů a testování hypotéz pro dvě populace)
- chí-kvadrát test, test dobré shody, test nezávislosti, test homogenity
- Literatura
- povinná literatura
- MANN, Prem S. Introductory statistics. Ninth edition. Hoboken: Wiley, 2019, 171 stran. ISBN 9781119148296. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení, skupinové domácí úlohy.
- Metody hodnocení
- Do finální známky se započítávají následující části: Aktivita na cvičeních, skupinové domácí úlohy, zkouška.
Podmínkou připuštění ke zkoušce je zisk 25 bodů v součtu z aktivit A) a B)
A) Aktivita v seminárních skupinách – studenti budou mít k dispozici leaflety s příklady, které budou řešeny na cvičeních. V rámci bodovaných aktivit bude kladen důraz na přípravu studenta a jeho ochotu spolupracovat při vlastním řešení. Student si ze cvičení může odnést až 20 bodů.
B) Vypracování dvou průběžných projektů – studenti budou ve čtyřčlenných skupinách řešit dva průběžné úkoly korespondující s jednotlivými cvičeními. Projekt bude koncipován tak, aby byla jednotlivá cvičení spojená do celku a student dostal nadhled nad aditivně vyučovanou látkou. Cvičící budou při vypracovávání úloh nápomocni a budou studenty v případě potřeby směřovat. Student si z úkolů může odnést až 30 bodů.
Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
C) Zkouška bude formou testu na 50 bodů a bude pokrývat především látku nutnou k úspěšnému řešení úloh ze Supplementary exercises v učebnici Mann. V nižším poměru bude zkoušena i látka nutná k úspěšnému řešení úloh z Advanced exercises v učebnici Mann. Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je dosáhnutí alespoň 60 bodů z části A) + B) + C) při dodržení výše stanovených minimálních bodových hranic. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Přednášky jsou dostupné online a ze záznamu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/BPM_STAE