PEEKTE Ekonomické teorie 20. století

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
Po 10:15–11:50 P102, Po 10:15–11:50 P101
Předpoklady
PEMAKI Makroekonomie I || PEMAAI Macroeconomics I || ZAMI Makroekonomie I || ZAMA Makroekonomie I (A)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 423 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/423, pouze zareg.: 0/423, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/423
Jiné omezení: 10 pouze přednáška
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn teorie ve 20. století. Základní okruhy předmětu tvoří: Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Vývoj keynesiánské ekonomie a přehled soudobé neoklasické ekonomie.
Literatura
  • HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xix, 541. ISBN 8071792381. info
Metody hodnocení
Písemná a ústní
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.