ESF:KVEKMA Ekonomika kultury a sportu - Informace o předmětu
KVEKMA Ekonomika kultury a sportu
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Josef Mech (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková - Rozvrh
- Ne 1. 10. 8:30–11:50 P201, So 14. 10. 12:50–16:15 P304, So 2. 12. 16:20–19:30 P304, Ne 14. 1. 8:30–11:50 P201
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA) Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, e studenti zvládli problematiku přednáenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednáek, struktura seminářů pak umoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi. Při rozboru typických kulturních a masmediálních institucí je věnována pozornost jejich poslání, jejich roli ve společnosti, specifičnosti jimi produkovaných statků, národohospodářským souvislostem, politice státu vůči nim, jejich institucionální struktuře a systému řízení, organizaci a řízení jednotlivých institucí, monostem jejich vícezdrojového financování, jejich právnímu zakotvení, současným problémům spojeným se změnami jejich právněhospodářských forem. Vechny tematické okruhy jsou pojaty ve svém vývoji a dokumentovány mezinárodními komparacemi.
- Osnova
- 01. P 1 21. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. 02. P 2 28. 9. Státní svátek. čtecí týden téma: Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Viz např. Rektořík, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2., kap. 4.2.1- 4.2.3 03. P 3 5. 10. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Státní zásahy - ano či ne? 04. P 4 12. 10. Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a užitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Pravidla přidělování dotací. Multiplikační efekty dotací do kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. 05. S 1 19. 10. Návštěva vybrané kulturní instituce - Muzeum města Brna, příspěvková organizace (město Brna) a Moravské zemské muzeum Brno, organizační složka státu (MK ČR). 06. P 5 26. 10. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Hudební umění. Místní, regionální a národnostní kultura. Další oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. Místní kultura. 07. S 2 2. 11. Návštěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Stará Pekárna. 08. P 6 9.11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. 09. S 3 16. 11. Návštěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 10. P 7 23. 11. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 11. P8 30. 11. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci. 12. S4 7. 12. Návštěva vybrané kulturní instituce Městské divadlo Brno a Divadlo v 7 a půl. 13. P9 14. 12. Zkoušková písemka.
- Literatura
- Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
- McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
- Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
- Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
- REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
- HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
- Metody hodnocení
- Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej odevzdávat v tištěné podobě.
- Informace učitele
- http://www.econ.muni.cz/~simona/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2006/KVEKMA