PHMEOB Mezinárodní obchod

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc. (přednášející)
Ing. Martin Krištof (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 101 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/101, pouze zareg.: 0/101, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/101
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Mezinárodní obchod poskytuje informace a znalosti o principech mezinárodním obchodu, jeho základních formách a koncepcích a také základní charakteristice světové ekonomiky a světového hospodářského prostředí. Posluchači se seznámí s nejdůležitějšími institucemi v této oblasti, a to nejen institucí s nadnárodní působností, ale i na úrovni národní. Pozornost bude věnována zejména problematice zahraničního obchodu, jeho teritoriální a komoditní struktuře a specifikám podnikání v podmínkách mezinárodního obchodu, Detailněji se zaměříme na formy a subjekty mezinárodního podnikání, možnosti realizace mezinárodního obchodu – vstupu na zahraniční trhy, výhody a nevýhody jednotlivých přístupů a strategii. Posluchači se také seznámí se základními pojmy z praxe mezinárodního obchodu s přihlédnutím k právnímu a hospodářskému mechanizmu ČR.
Osnova
  • 1) Mezinárodní obchod v kontextu světového hospodářství 2) Aktuální trendy ve vývoji mezinárodního obchodu zbožím a službami 3) Významné instituce a smlouvy v mezinárodním obchodě 4) Mezinárodně-měnová dimenze světového obchodu 5) Vybrané otázky teorie mezinárodního obchodu 6) Regionální dimenze trendů, role nových center mezinárodního obchodu v Asii i jinde, dopady na Evropu 7) Mezinárodní platební pozice klíčových světových exportérů a její mezinárodně-obchodní souvislosti 8) Evropská unie v mezinárodním obchodě 9) Strukturální změny zahraničního obchodu České republiky po roce 1992 10) Teritoriální a komoditní struktura zahraničního obchodu České republiky její obchodně-politické a platební souvislosti 11) Výhledy světového a zahraničního obchodu z pohledu českých podniků 12) Zahraniční obchod jako forma podnikatelské činnosti 13) Zapojení podniků do zahraničního obchodu – multikriteriální pohled
Literatura
  • CIHELKOVÁ, Eva. Světová ekonomika : základní rysy a tendence vývoje. 2. vyd. Praha: Oeconomica, 2004, 257 s. ISBN 8024506874. info
  • ŠIMKOVÁ, Eva. Ekonomika zahraničního obchodu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 124 s. ISBN 8070414154. info
  • HRALA, Václav. Geografie světového hospodářství : vybrané kapitoly. 4. vyd. Praha: Oeconomica, 2005, 194 s. ISBN 8024508575. info
  • BENEŠ, Vlastislav. Zahraniční obchod. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 328 s. ISBN 8024705583. info
  • EPPING, Randy Charles. Průvodce globální ekonomikou. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 237 s. ISBN 8071788252. info
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je dosažení více než 60 % bodů z průběžného a zkouškového testu celkem (průběžný test maximálně 30 bodů, závěrečný 70 bodů, maximum 100 bodů, minimum tedy činí 61 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.