ESF:PVMV Metodologie socioekon. výzkumu - Informace o předmětu
PVMV Metodologie socioekonomického výzkumu
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková - Rozvrh
- Čt 12:50–14:30 S308
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Finanční podnikání (program ESF, M-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, M-HPS)
- Cíle předmětu
- Účelem předmětu je uvést studenty do problematiky obecné metodologie vědy a seznámit je s metodologickými postupy aplikovaného výzkumu sociálně-ekonomických jevů. Obsah předmětu je strukturován tak, aby jeho absolvováním získali studenti základní poznatky o cílech a významu vědeckého výzkumu, metodách vědeckého poznání, aby se orientovali v typech výzkumu, metodách sběru a analýzy výzkumných dat, aby získali informace o náležitostech výzkumného projektu a výzkumných zpráv a byli schopni kritického posouzení plánovaných projektů i jejich výstupů. Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které pro ně budou využitelné: 1. v manažerské praxi (při získávání informací potřebných k rozhodování, při posuzování hodnoty získaných informací, ...), 2. v dalším studiu (při zpracovávání diplomové práce a jako východisko pro hlubší studium metodologie vědeckého výzkumu v doktorských studijních programech).
- Osnova
- 1. týden: Úvod do předmětu. Věda, struktura věd. Vědecký výzkum, charakteristické rysy vědeckého výzkumu, cíle a význam vědeckého výzkumu. Etické aspekty vědeckého výzkumu. 2. týden : Druhy výzkumu. Výzkum základní a aplikovaný, výzkum primární a sekundární. Metody vědeckého výzkumu. Metody teoretické, metody empirické. Teorie, model, koncept. Funkce teorie, vztah teorie a praxe. 3. týden : Základní fáze vědeckého výzkumu. Výzkumný problém, výzkumný cíl, výzkumné otázky, výzkumné hypotézy. 4. týden : Studium vědecké a odborné literatury. Teoretickokritická analýza stavu poznání, volba a formulace teoretickometodologických východisek výzkumu (ideový plán výzkumu). Moderní informační zdroje a práce s nimi. 5. týden : Typy výzkumu. Typy výzkumu z hlediska účelu výzkumu (výzkum explorativní, deskriptivní, kauzální, prediktivní), typy výzkumu z hlediska cíle a procesu výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní), z hlediska logiky výzkumu (výzkum induktivní, deduktivní).Typy výzkumných postupů (experiment, výzkum ex post facto). 6. týden : Kvalitativní výzkumná metodologie. Metody sběru kvalitativních dat, analýza kvalitativních dat 7. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie I. Konceptualizace, operacionalizace. Proměnná, typy proměnných. Úrovně měření. Metody sběru kvantitativních dat. 8. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie II. Měřící škály, dotazníky a jejich konstrukce. Validita a reliabilita měření. 9. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie III. Analýza kvantitativních dat, dokumentace a prezentace kvantitativních výzkumných výsledků (tabulky, grafy). Interpretace výzkumných výsledků. 10. týden: Zkoumaný soubor, reprezentativnost zkoumaného souboru. Metody výběru zkoumaného souboru (náhodný výběr, záměrný výběr). Kontaktování respondentů, obecné zásady kvality sběru primárních dat. 11. týden : Sekundární data a jejich analýza. Zdroje sekundárních dat, posuzování kvality sekundárních dat, výhody a nevýhody analýzy sekundárních dat. 12. týden : Výzkumný projekt a jeho náležitosti. Příklady výzkumných projektů ve vybraných aplikačních oblastech (řízení kvality, výzkum veřejného mínění apod.) 13. týden : Výzkumné sdělení. Výzkumná zpráva, vědecký článek, poster, popularizační článek. Vědecký jazyk.
- Literatura
- COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- MERVART, Josef. Způsoby poznávání světa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 129 s. ISBN 8021032278. info
- PAVLICA, Karel. Sociální výzkum, podnik a management : průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2000, 160 s. ISBN 8086119254. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- Metody hodnocení
- Přednášky v rozsahu 2 vyučovacích hodin se konají pravidelně v jednotlivých týdnech semestru. V průběhu semestru zpracuje student výzkumný projekt na vybrané téma. Předmět je zakončen písemnou zkouškou a rozpravou nad zpracovaným výzkumným projektem. Písemná zkouška zahrnuje 2 části: 1. část ověřující znalost odpřednášené teorie (hodnocení na stupnici 0 až 100%), 2. část ověřující schopnost aplikovat teorii na praktických příkladech (hodnocení 0 až 100%). Kvalita zpracování výzkumného projektu bude hodnocena na stupnici 0 až 100%. Výsledné hodnocení bude průměrem tří výše uvedených dílčích hodnocení. Minimum pro úspěšné složení zkoušky: 60%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2006/PVMV