KEEKTE Ekonomické teorie

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
So 13. 10. 8:30–11:50 P104, So 3. 11. 8:30–11:50 P104, So 8. 12. 8:30–11:50 P104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn v soudobé ekonomické teorii. Základní okruhy předmětu tvoří: Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Vývoj keynesiánské ekonomie a přehled soudobé neoklasické ekonomie.
Osnova
  • 1 Vývoj klasické politické ekonomie 2 Kritiky klasické politické ekonomie – zrod alternativní ekonomie 3 Marginalistická revoluce v ekonomii jako řešení rozporů v ekonomii 4 Vliv rakouské subjektivně psychologické školy na vývoj ekonomie 5 Vznik a vývoj neoklasické ekonomie 6 Krize neoklasicismu a základní směry jejího vyústění 7 Vývoj teoretických názorů J. M. Keynese 8 Vývoj keynesovské ekonomie ve druhé polovině 20. století 9 Liberalismus v ekonomii 20. století 10 Význam Chicagské školy pro vývoj ekonomie druhé poloviny 20. století 11 Od protikeynesiánské revoluce k nové klasické makroekonomii 12 Institucionalismus a nová institucionální ekonomie 13 Vývoj a místo českého ekonomického myšlení 20. století
Literatura
  • HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2001, xxv, 541 s. ISBN 80-7179-631-X. info
  • FUCHS, Kamil. Průvodce vývojem ekonomické teorie. 1. vyd. Brno: ESF MU, 2007, 120 s. info
Metody hodnocení
Písemná. Klasifikační stupnice (společná pro prezenční i distanční formu): A 91 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 90 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 % Pokud student dosáhne alespoň 55%, může absolvovat ústní část zkoušky, u které je možno konečné hodnocení změnit o jeden stupeň klasifikační stupnice.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008.