ESF:KVKOR Commo in Organization - Course Information
KVKOR Communication in Organization
Faculty of Economics and AdministrationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (lecturer)
Ing. Kateřina Šupinová (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková - Timetable
- Sun 7. 10. 12:50–16:15 P312, Sat 27. 10. 8:30–11:50 P312, Sun 25. 11. 12:50–16:15 P312
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Monetary System (programme ESF, B-HPS)
- Course objectives
- Communication in Organisations (DSKO) The course introduces different types of communication in organisations: interpersonal, group, mass communication and communication in information systems. Communication is a tool with diverse consequences in the organisation and with various objectives to meet. It may serve as a means of communication at work, it serves for building organisational relations, it may serve to achieve more effective performance in work teams. The following course shall help students to meet the basic targets of study as follows: 1. Reach the ability to distinguish communication as a means of exercising influence over colleagues in realisation of one's own intentions from communication as an independent issue of a manager's work, whose decision making depends on the amount of information. 2. Reach the ability to distinguish between different types of communication and learn the main pitfalls and possibilities of the individual types of interpersonal communication. 3. Get acquainted with some practical principles of efficient communication in different situations in life among people in working environment as well as in organisations. Examination: written test and oral.
- Syllabus (in Czech)
- Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů. Tematické bloky: 1.Komunikační proces a jeho zákonitosti, význam kvalitní komunikace v organizaci. Historický vývoj forem mezilidské komunikace. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení, významová struktura rozhovoru. Věcná a vztahová rovina komunikace. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikace interpersonální, komunikace skupinová. Interní a externí zákazník, význam efektivní komunikace pro poskytování kvalitních služeb. Možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek: typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba jednotlivých typů otázek ve vztahu k cíli rozhovoru. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek: druhy námitek, postup překonávání námitek. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Interní zákazník. 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání, charakteristika, důsledky. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Komunikační inteligence. 4. Komunikace v organizaci. Komunikace a vztahy v pracovní skupině. Pracovní týmy, týmové role, účinná komunikace v týmu. Komunikační toky v organizaci, vliv moderních informačních a komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Organizační konflikty a jejich řešení: zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů, styly řešení konfliktů, řízení konfliktů.
- Literature
- Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
- LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 48 pp. ISBN 80-210-3948-5. info
- WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 1998, 105 s. ISBN 8021018925. info
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka probíhá ve třech soustředěních (bloky po 4 hod.), a to v podobě kombinací přednášek a cvičení. Povinností studenta je zpracovat seminární práci "Analýza komunikace a komunikačních toků v organizaci" - zadání viz materiály ke studiu. Zkouška z předmětu je písemná.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/KVKOR