KVTIVP Tvorba a implementace veřejné politiky

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marek Pavlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
So 22. 9. 12:50–16:15 P201, Ne 14. 10. 8:30–11:50 P201, So 20. 10. 8:30–11:50 P201, So 10. 11. 8:30–11:50 P201
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posláním předmětu je seznámit studenty s metodikou a konkrétními postupy utváření a realizace programů veřejné politiky. Látka je představena v souladu s jednotlivými kroky utváření a realizace veřejné politiky, jako jsou utváření politické agendy a formulace sociálních problémů, plánování politického programu, politický marketing, tvorba politických rozhodnutí a jejich implementace a následné vyhodnocování. Speciální pozornost je věnována procesu implementace a problematice tzv. implementačního deficitu. Problematika je rozebírána jak z pohledu teorie, tak z pohledu aktuální situace v ČR. Kurz je rozdělen do pěti na sebe navazujících bloků. Cíl Získat potřebné teoretické i praktické poznatky, které umožní vnímat problematiku tvorby a implementace veřejné politiky jako multidiciplinární jev, který je vždy spojen s významnými fiskálními dopady. Dalším cílem je porozumět smyslu hodnocení veřejné politiky a veřejných projektů, které umožní získat potřebné nástroje pro vlastní analýzu.
Osnova
  • Přednášky a semináře jsou rozděleny na 5 bloků: Blok 1: Veřejná politika – shrnutí dosavadních poznatků, Modely veřejné politiky a její analýza, Analýza některé z vybraných veřejných politik v ČR Blok 2: Teorie státu a organizační (správní) teorie, teorie byrokracie, Aktéři a implementace veřejných politik Blok 3: Politický marketing – úvod, metody analýzy politického trhu Blok 4: Politický marketing – strategie politických stran, Ekonomika politických stran a hnutí, Analýza politického programu Blok 5: Lobbing, Projekty a stanovování cílů, Metody tvorby rozhodnutí Harmonogram pro kombinované studium: 5 setkání v průběhu semestru – tutoriálů na začátku semestru studentům zadán 1. POT v průběhu semestru zadán druhý POT zbytek času je studenty doplněn samostudiem a přípravou na tutoriály
Literatura
  • JABŁOŃSKI, Andrzej. Politický marketing : úvod do teorie a praxe. Translated by Lubomír Kopeček. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006, 203 s. ISBN 8073640112. info
  • MALÝ, Ivan a Marek PAVLÍK. Tvorba a implementace veřejné politiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2004, 64 s. Stručný průvodce studiem, 1. ISBN 80-210-3562-5. info
Metody hodnocení
Forma kontroly Způsob hodnocení Min. Max. Úspěšné zpracování POTu č.1 0 až 50 30 50 Úspěšné zpracování POTu č.2 0 až 50 30 50 Úspěšné absolvování závěrečné zkoušky 0 až 100 60 100 Celkem – maximum 200 Klasifikační stupnice: Stupeň Bodové ohodnocení A 184 – 200 B 168 – 183 C 152 – 167 D 136 – 151 E 120 – 135 F 119 a méně
Informace učitele
doporučená literatura: FIALA, P., SCHUBERT, K.: Moderní analýza politiky. Brno, 2000. ISBN 80-85947-50-1 COLEBATCH, H.K.: Úvod do policy. Barrister and Principal, 2002. ISBN 80-86598-79-9 HEYWOOD, A.: Politické ideologie. Praha : Victoria Publishing, 1994. Howlett, M., Ramesh, M.: Studing public policy. Policy cycles and policy subsystems. Oxford press, 2003. ISBN 0-19-541794-1. MANZMANIAN, D.A., SABATIER, P.A.: Implementation and public policy. University pres sof America, 1989. ISBN 0-8191-7526-9. NISKANEN, W. A.: Bureaucracy and representative government. Chicago: Aldine-Atherton, 1971. POTŮČEK a kol.: Veřejná politika. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-50-4. PARSONS, W.: Public Policy. London: Edward Elgar, 1995. WINKLER, J.: Implementace. Institucionální hledisko analýzy veřejných programů. Brno : Masarykova Univerzita, 2002. ISBN 80-210-2932-3.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008.