ESF:PVVRRK Všeobecný rozhled a rozvoj KS - Informace o předmětu
PVVRRK Všeobecný rozhled a rozvoj komunikačních schopností
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Hoube (cvičící), doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (zástupce)
Mgr. Veronika Pešinová (cvičící)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PVVRRK/1: St 14:00–19:00 S402, V. Pešinová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa (L'Administration publique) (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Náplň předmětu je soustředěna kolem dvou tematických os. První si klade za cíl prohloubit schopnosti studentů formulovat své postoje a vhodnou argumentací je obhájit. Pozornost je věnována i nácviku vybraných stylistických a rétorických postupů. Druhá osa je zaměřena na obeznámení se syntetickou studií období 20. století, zahrnující takové oblasti lidského vědění, jako je literatura, hudba, výtvarné umění, architektura, filozofie, technika, politika, design, móda apod. Zvláštní důraz je kladen na umělecké směry a osobnosti, které formovaly tvář dnešní společnosti. Obě osy se setkávají v praktické části, v níž jsou studenti konfrontováni s konkrétními uměleckými a filozofickými díly. V rámci diskuze jsou vybízeni k rozkrytí mnoha vrstev díla a pojmenování hodnot, prostřednictvím kterých dílo působí na lidskou senzibilitu i racio. Předmět je přednášen ve francouzském jazyce. Cíl Ambicí předmětu je napomoci studentům orientovat se v hodnotách a úskalích dnešního hmotného i nehmotného světa a inspirovat je k hledání jim blízkých „klenotů“ naší civilizace. Zároveň je předmět koncipován tak, aby se posluchači v rámci diskuzí zdokonalili ve schopnosti vést dialog, vystavět koherentní argumentaci a aby byli schopni své reflexe vhodně stylisticky zachytit ve formě eseje.
- Osnova
- Tematický plán a obsahové zaměření seminářů: 1)O jazyku a komunikaci Mluva a řeč - komunikační situace, model, cíl Stylistika a textová syntax, kompozice - tematický plán - kritický plán - analytický plán Koheze a koherence textu 2)Rozbor žurnalistického eseje a jeho résumé Rozbor z hlediska - myšlenkového - stylistického - syntaktického - lexikálního Résumé 3)Funkční postupy stylistiky a rétoriky Funkční styl publicistický - stylové normy a žánrová diferenciace - obrazná vyjádření, frazéry a jejich modifikace - metajazyková funkce jazyka Funkční styl rétorický - žánry řečnické komunikace, jejich normy a přesvědčovací funkce - vertikální členění řečnického projevu - působení kontaktu s kolektivním adresátem, „řeč těla“ Funkční styl umělecké literatury - subjektivní uchopení světa a jazyka - stylistika a poetika 4)Rétorická cvičení a jejich rozbor prostřednictvím nahrávky Diskuze o pěti promluvách, které změnily svět Skupinové cvičení vyjednávání, výstavba argumentace, aplikace řečnických postupů - nahrávka a rozbor 5)Světová literatura v souvislostech Deset knih, které změnily svět Komparativní přístup v literatuře aneb všelidská témata a jejich zpracování napříč národními literaturami Od literárního modernismu k postmodernismu 6)Rozbor básně a diskuze nad současnými literárními trendy Rozbor Baudelairovy básně Diskuze k současné literatuře na základě preferencí studentů 7)Výtvarné umění a jeho vývoj od vynálezu fotografie Deset výtvarných děl, která změnila svět Trendy výtvarného projevu od vynálezu fotografie 1826 do současnosti Výtvarné dílo coby artefakt Diskuze nad reprodukcemi děl - vysvětlení objektivních uměleckých hodnot a postojů autora - subjektivní recepce artefaktů 8)Hudba v 19. a 20. století Opera v 19. století Hudební drama – Richard Wagner Pozdní romantismus a opereta – Straussové Impresionismus a nástup moderny – Debussy Revoluce – dvanáctitónová hudba Klasická hudba po 2. světové válce Jazz, rock, pop Poslech části Prokofievova díla „Petříček a vlk“ a diskuze na téma jazyk hudby Poslech a diskuze k současné hudební scéně dle preferencí studentů – jazz, rock 9)Architektura, móda, design Estetická hodnota a její role v ekonomice 20. století - design Kontroverzní otázka reklamy Architektura 20. století Móda Otázka „gender“ 10) Vývoj politických systémů Zrod demokratických systémů Totalitní systémy Západní demokracie Politické systémy v jižní Americe Politické systémy ve Skandinávii EU, OSN Nevládní organizace 11) Člověk a společnost ve 20. století Demografické revoluce ve světě Lidská práce ve 20.století Životní prostředí, urbanizace Společnost vědomostí 12) Dějiny 20.století v kostce Nástin vývoje 20. století Vybrané osobnosti, události a vynálezy 20. století Kvíz k světovým dějinám 13) Nástin filozofie 20. století a zamyšlení nad jedním z jeho významných děl Filozofie existence – Jaspers, Sartre Rozvinutí otázky po bytí – Heidegger Filozofická antropologie Strukturalismus Novopozitivismus Kritický racionalismus – Popper Diskuze k dílu dle výběru Jean-Paul Sartre – Bytí a nicota Michel Foucault – Slova a věci
- Literatura
- FOUCAULT, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Translated by Miroslav Marcelli - Mária Marcelliová. 3. vyd. Bratislava: Kalligram, 2004, 396 s. ISBN 8071496642. info
- LINHARTOVÁ, Věra. Mluvím, mluvíš, mluvíme. Univerzitní noviny, List Masarykovy univerzity a Nadace Universitas Masarykiana. Brno: Nadace MU, 1997, roč. 4, č. 10, s. 34-35. ISSN 1211-6866. info
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem, na jehož udělení se stejnou měrou podílí: aktivní zapojení do diskuzí probíhajících v rámci seminářů vypracování závěrečného eseje na téma, které si student zvolí ze tří možností Posluchač bude tedy ohodnocen z 50% za míru účasti v diskuzích a praktických cvičeních. Zbývajících 50% bude tvořeno ohodnocením kvality závěrečného eseje.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Další základní literatura: 1.Alberes, R.: Bilan littéraire du XX. Paris siecle, 1996. 2.Aron, R.: Les Étapes de la pensee sociologique. Paris, 1967. 3.Dictionnaire des mythes litteraires. Paris, 1992. 4.Dubosclard, J., Carlier, M.: 20 poemes expliques. Paris, 2000. 5.Fischer, J. O.: Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století. Praha, 1976. doporučená literatura: 1.Gerbord, P.: L Europe culturelle et religieuse de 1815 à nos jours. Paris, 1977. 2.Grimal, P.: Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine. Paris, 1963. 3.Goulemot, J.: Derniere question aux intellectuels. Paris, 1990. 4.Landormy, J.: Histoire de la musique. Paris, 1983. 5.Larousse Arts et Culture. Québec, 1991. 6.Petříček, M.: Úvod do současné filozofie. Praha, 1991. 7.Prokop, V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov, 1994. 8.Sartre, J.-P.: Bytie a ničota. Bratislava, 1969. 9.Vogt, M.: Všeobecný rozhled. Praha, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2007/PVVRRK