ESF:KEEKTE Ekonomické teorie - Informace o předmětu
KEEKTE Ekonomické teorie
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová - Rozvrh
- So 27. 9. 8:30–11:50 aula_Vinařská, So 1. 11. 8:30–11:50 aula_Vinařská, So 6. 12. 8:30–11:50 aula_Vinařská
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomie (program ESF, M-EKT)
- Ekonomie (program ESF, N-EKT)
- Finanční podnikání (program ESF, M-HPS)
- Finanční podnikání (program ESF, N-HPS)
- Hospodářská politika (program ESF, M-HPS)
- Hospodářská politika (program ESF, N-HPS)
- Podnikové hospodářství (program ESF, M-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, N-EKM)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, N-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, M-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn v soudobé ekonomické teorii. Základní okruhy předmětu tvoří: Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Vývoj keynesiánské ekonomie a přehled soudobé neoklasické ekonomie.
- Osnova
- 1 Vývoj klasické politické ekonomie 2 Kritiky klasické politické ekonomie – zrod alternativní ekonomie 3 Marginalistická revoluce v ekonomii jako řešení rozporů v ekonomii 4 Vliv rakouské subjektivně psychologické školy na vývoj ekonomie 5 Vznik a vývoj neoklasické ekonomie 6 Krize neoklasicismu a základní směry jejího vyústění 7 Vývoj teoretických názorů J. M. Keynese 8 Vývoj keynesovské ekonomie ve druhé polovině 20. století 9 Liberalismus v ekonomii 20. století 10 Význam Chicagské školy pro vývoj ekonomie druhé poloviny 20. století 11 Od protikeynesiánské revoluce k nové klasické makroekonomii 12 Institucionalismus a nová institucionální ekonomie 13 Vývoj a místo českého ekonomického myšlení 20. století
- Literatura
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen písemnou zkouškou.
- Informace učitele
- Klasifikační stupnice (společná pro prezenční i distanční formu): A 91 – 100 %,B 84 – 90 %, C 76 – 83 %, D 68 – 75 %,E 60 – 67 %, F méně než 60 % Pokud student dosáhne alespoň 55%, může absolvovat ústní část zkoušky, u které je možno konečné hodnocení změnit o jeden stupeň klasifikační stupnice.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/KEEKTE