ESF:KVKOR Komunikace v organizaci - Informace o předmětu
KVKOR Komunikace v organizaci
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Lada Heydová (pomocník)
Ing. Kateřina Šupinová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková - Rozvrh
- So 25. 10. 8:30–11:50 P312, 12:50–16:15 P312, Ne 23. 11. 12:50–16:15 P312
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Finanční podnikání (program ESF, B-HPS, směr Finanční podnikání)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní interpersonální a skupinové komunikaci, potřebné pro řízení organizací poskytujících finanční služby a efektivní jednání s jejími klienty.
Po absolvování tohoto kurzu budou studenti:
- rozumět základním zákonitostem mezilidské komunikace;
- znát obecné zásady účinné slovní komunikace, rozumět vlivu mimoslovní komunikace na interpretaci slovního sdělení;
- seznámeni se základními komunikačními dovednostmi a možnostmi jejch rozvoje;
- chápat pojem asertivita a rozumět významu asertivního jednání pro kvalitu komunikace v organizaci;
- orientovat se v zákonitostech skupinové komunikace a rozumět vlivu vztahů ve skupině na skupinové procesy a chování;
- znát typické příčiny konfliktů v organizaci a základy conflict managementu ;
- schopni kriticky posuzovat efektivnost komunikace a komunikačních toků v organizaci. - Osnova
- Výuka probíhá v rámci tří soustředění, v nichž je kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
- Tematické bloky:
- 1.Komunikační proces a jeho zákonitosti, význam kvalitní komunikace v organizaci. Historický vývoj forem mezilidské komunikace. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikace interpersonální, komunikace skupinová. Interní a externí zákazník, význam efektivní komunikace pro poskytování kvalitních služeb. Možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek: typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek: druhy námitek, postup překonávání námitek. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Interní zákazník.
- 2. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání, charakteristika, důsledky. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Komunikační inteligence.
- 3. Komunikace v organizaci. Komunikace a vztahy v pracovní skupině. Pracovní týmy, týmové role, účinná komunikace v týmu. Komunikační toky v organizaci, vliv moderních informačních a komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Organizační konflikty a jejich řešení: zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů, styly řešení konfliktů, řízení konfliktů.
- Literatura
- Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
- LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 48 s. ISBN 80-210-3948-5. info
- WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 1998, 105 s. ISBN 8021018925. info
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá ve třech soustředěních (bloky po 4 hod.), a to v podobě kombinací přednášek a tutoriálů. Povinností studenta je zpracovat seminární práci "Analýza komunikace a komunikačních toků v organizaci". Zkouška je písemná.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/KVKOR