ESF:PEHSEM Hlavní směry ek. myšlení - Informace o předmětu
PEHSEM Hlavní směry ekonomického myšlení
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová - Rozvrh
- Út 11:05–12:45 P104
- Předpoklady
- PEMIKI Mikroekonomie I || PEMIAI Microeconomics I || PřF:E1311 Mikroekonomie I
PEMIKI - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 82 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/82, pouze zareg.: 0/82, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/82
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Ekonomie (program ESF, M-EKT)
- Hospodářská politika (program ESF, M-HPS)
- Matematika - ekonomie (program PřF, B-AM)
- Národní hospodářství (program ESF, B-HPS)
- Cíle předmětu
- Hlavní směry ekonomického myšlení (PEHSEM) Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení do konce 19. století, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn teorie ve 20. století. Základní okruhy předmětu tvoří: charakteristika a hlavní znaky ekonomického myšlení do nástupu klasické školy s důrazem na objasnění hospodářských a teoretických aspektů vývoje ekonomického myšlení. Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Formování českého ekonomického myšlení 19. století.
- Osnova
- 1. Od ekonomického myšlení k ekonomické vědě.
- 2. Ekonomické myšlení antického Řecka a Říma
- 3. Merkantilismus
- 4. Francouzský fyziokratismus
- 5. Politická ekonomie A. Smitha
- 6. Klasická politická ekonomie I (1790 – 1830)
- 7. Klasická politická ekonomie II (1830 – 1870)
- 8. Sociální a socialistické ekonomické učení.
- 9. Historická škola v Německu.
- 10. Marxova politická ekonomie.
- 11. Marginalistická revoluce v ekonomii
- 12. Rakouská subjektivně psychologické školy.
- 13. České ekonomické myšlení
- Literatura
- FUCHS, Kamil a Ján LISÝ. Vývoj ekonomického myšlení do nástupu marginalistické revoluce. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, Ekonomicko-správní fakulta, 2003, 176 s. ISBN 80-210-3247-2. info
- Metody hodnocení
- Zkouška písemná.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PEHSEM