PVEKSK Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Pá 8:30–10:05 P403
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEKSK/1: Pá 11:05–11:50 P403, M. Páleníková
PVEKSK/2: Pá 10:15–11:00 P403, M. Páleníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 64 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/64, pouze zareg.: 0/64, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/64
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: prohloubení znalostí týkající se ekonomiky vzdělávání;
seznámení se s teorií lidského kapitálu a pochopení vztahu vzdělání a trhu práce;
porozumění poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR;
seznámení se s východisky, stavem a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
objasnění problematiky celoživotního vzdělávání;
porozumění obsahu pojmu kvalita ve vzdělávání a hodnocení vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality.
Osnova
  • 1.Úvod do ekonomiky vzdělávání
  • 2.Postavení a význam vzdělání ve veřejném sektoru, vzdělání jako veřejný statek.
  • 3.Lidský kapitál, vztah vzdělání a trhu práce.
  • 4.Veřejná správa ve školství, legislativa.
  • 5.Regionální školství.
  • 6.Financování regionálního školství.
  • 7.Soukromé a církevní školy, jejich financování.
  • 8.Terciární vzdělávání, veřejné a soukromé vysoké školy.
  • 9.Financování terciárního vzdělávání.
  • 10.Celoživotní vzdělávání.
  • 11.Vzdělávací politika a EU, nástroje evropské vzdělávací politiky.
  • 12.Kvalita ve vzdělávání.
  • 13.Reforma ve vzdělávání.
Literatura
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
  • FILIPOVÁ, Lenka. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008, 95 s. ISBN 8086729389. info
  • MATĚJŮ, Petr a N. A. BARR. České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Edited by Natalie Simonová. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005, 263 s. ISBN 8073300729. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
  • MALACH, Antonín. Vzdělávání a reforma veřejné správy 1. díl. Brno: Masaykova univerzita v Brně, 2001, 166 s. ISBN 80-210-2662-6. info
  • MALACH, Antonín. Výzkum průběhu reformy veřejné správy v oblasti školství. In Vzdělávání a reforma veřejné správy 1.díl. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, s. 122-134. ISBN 80-210-2662-6. info
Metody hodnocení
Závěrečná ústní zkouška: Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování závěrečného testu a odevzdání a prezentace vyhovující seminární práce. Student, který neuspěje v písemném testu, má možnost druhého pokusu.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu.Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PVEKSK