PVMOVS Management organizací ve veřejném sektoru a rozvoj řídících a komunikačních dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Darré (cvičící), doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (zástupce)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D.
Rozvrh
Po 13:30–17:05 S307, St 13:30–17:05 S307
Předpoklady
Předmět je určen pro navazující magisterské studenty česko-francouzského studia oboru Administration Publique.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je:
Získat přehled o jednotlivých metodách managementu ve veřejném sektoru, jejich omezeních a přínosech,
Osvojit si a prohlubovat řídící a komunikační dovednosti. Akcent je přitom kladen na znalost řízení v organizacích veřejné správy jak v České republice tak ve Francii, a to s přesahem do tvorby veřejných politik.
Prakticky nacvičit vybrané komunikačních a manažerských dovedností, které budou studenti moci využít v praxi na řídících pozicích ve veřejné správě.
Osnova
  • Přednášky nejsou.
  • Semináře jsou rozděleny na třináct bloků:
  • 1. Managemet a řízení – vymezení definic. Specifika řízení ve veřejné správě.
  • 2. (F) Management veřejných institucí ve Francii – reformy, decentralizace, dopady.
  • 3. (F) Management veřejných politik.
  • 4. (F) Jak prosadit změny ve veřejné správě.
  • 5. (F) Veřejné politiky a jejich zaměření.
  • 6. Lidský faktor v řízení. Role manažera ve veřejné správě.
  • 7. Externí seminář s manažerem VS.
  • 8. Případová studie – týmové řešení konkrétního problému při řízení VS.
  • 9. Komunikační dovednosti a jejich rozvoj - komunikační proces, účinná slovní a mimoslovní komunikace, základní komunikační dovednosti ( naslouchání, kladení otázek, účinná pochvala, účinná kritika, přesvědčování).
  • 10. Asertivita a její význam v řídící činnosti - pojem asertivita, základní znaky asertivního jednání, asertivní dovednosti a jejich nácvik.
  • 11. Týmová práce a vedení týmu - typy týmů, výběr členů týmu, utváření a rozvoj týmu, komunikace v pracovním týmu, vedení týmu.
  • 12. Konflikty a jejich řešení. Druhy konfliktů, zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů, styly řešení konfliktů.
  • 13. Závěrečné opakování a písemný test.
Literatura
  • Wright, G.-Nemec,J.:Public management in the central and eastern european transition:concepts and cases. 1. vyd.Bratislava: NISPAcee 2002. 504 s. ISBN 80-89013-08-2
  • BARZELAY, Michael. The new public management : improving research and policy dialogue. Berkeley: University of California Press, 2001, xx, 218. ISBN 0520224434. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
Metody hodnocení
Zápočtový písemný test.
Informace učitele
Semináře probíhají formou blokové výuky v průběhu celého semestru. Umístění jednotlivých studijních bloků záleží na termínech francouzské strany. České bloky jsou poté doplněny tak, aby rozvržení studijní zátěže bylo rovnoměrné v průběhu celého semestru. Délka bloku je obvykle 4 hodiny
Class exercises are held in blocks during the whole semester. The schedule of individual study blocks depends on dates given by French co-operators. Czech blocks are scheduled in the way that the study strain is distributed evenly during the semester. Each block usually lasts four hours.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.