MPF_BAN2 Bankovnictví 2

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/2/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dalibor Pánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dalibor Pánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Rozvrh
St 13:45–15:20 P312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_BAN2/1: Čt 11:05–12:45 S310, J. Krajíček, D. Pánek
MPF_BAN2/2: Čt 14:35–16:15 S310, J. Krajíček, D. Pánek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako prohlubující základní poznatky z oblasti bankovnictví získané v předmětu Bankovnictví I v oboru Finance. Jeho zaměření vychází z pohledu na banku jako podnikatelský subjekt se všemi specifiky jejího podnikání. Zabývá se rovněž jednotlivými produkty a službami specializovaných bank. Jeho obsah lze rozdělit do dvou základních částí. V první části se nachází problematika specializovaného bankovnictví, jeho poslání a specializované produkty. Ve druhé části se věnuje systému finančního řízení, organizační struktury a kompetencí jednotlivých bankovních útvarů, informačního systému, strategie a plánování, kontrolního systému, základy postavení klienta v bankovním podnikání, personálního managementu a ekonomické analýzy banky. Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy fungování banky jako podnikatelského subjektu, se specifickým zaměřením na základy finančního řízení, dále pak prohloubit jejich znalosti z bankovnictví a specializovaném bankovnictví. Navazuje na základní znalosti studenta, které získal předchozím studiem, záměrem je pak lepší pochopení banky, její ekonomiky a specifik bankovního podnikání v nejrůznějších sektorech bankovního podnikání. Po jeho skončení budou mít znalosti o činnosti bank a bankovnictví.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace přednášek – jejich rozdělení  Základní dělení specializovaného bankovnictví  Důvody členění specializovaného bankovnictví  Podmínky hodnocení a ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Záruční a rozvoje bankovnictví  Bankovní podpora exportu a související instituce  Specializované produkty 3) Hypoteční banky (Pánek)  Hypoteční bankovnictví  Specializované produkty 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Stavební spořitelny  Municipální bankovnictví  Specializované produkty 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Družstevní bankovnictví  Specializované produkty 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Nadnárodní bankovní instituce  Bankovní dohled  Specializované produkty 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence vývoje specializovaného bankovnictví 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Podstata bankovnictví pro fyzické osoby  Podstata firemního bankovnictví  Výběr klientů a jejich segmentace  Segmenty firemního bankovnictví  Postavení firemních klientů v bance 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  funkce a význam bankovních poradců  politika produktů a služeb  hodnocení a ocenění obchodního personálu 10) Firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Východiska pro tvorbu produktů a služeb  Tvorba nových produktů  Omezení tvorby nových produktů  Východiska pro strategii 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Tvorba strategie klienta a strategie banky  Produkty a služby ve vazbě na strategii banky  Stávající klienti a akvizice nových klientů 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Sofistikované produkty a služby  Cash Managament a Cash Pooling  Syndikované úvěry  Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.)  Spolupráce s klienty a jejich poradci 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Orientace bank  Priority  Akvizice klientů  Požadavky klientů na nové produkty a služby Tématický plán a obsahové zaměření seminářů a cvičení (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace seminářů a cvičení – jejich rozdělení  Zadání prezentací  Zadání seminárních prací  Podmínky ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Produkty bank  Diskuse 3) Hypoteční banky (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Refinancování  Produkty bank  Diskuse 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty mezinárodního bankovnictví  Diskuse 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence ve vývoje specializovaného bankovnictví  Diskuse  Kontrolní test 1 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter firemního bankovnictví  Produkty bank  Diskuse 10) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Strategie a výběr klientů  Produkty bank  Diskuse 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter strategie  Produkty bank  Diskuse 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Požadavky klientů na nové produkty a služby  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů a strategie  Produkty bank  Diskuse  Kontrolní test 2 Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace přednášek – jejich rozdělení  Základní dělení specializovaného bankovnictví  Důvody členění specializovaného bankovnictví  Podmínky hodnocení a ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Záruční a rozvoje bankovnictví  Bankovní podpora exportu a související instituce  Specializované produkty 3) Hypoteční banky (Pánek)  Hypoteční bankovnictví  Specializované produkty 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Stavební spořitelny  Municipální bankovnictví  Specializované produkty 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Družstevní bankovnictví  Specializované produkty 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Nadnárodní bankovní instituce  Bankovní dohled  Specializované produkty 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence vývoje specializovaného bankovnictví 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Podstata bankovnictví pro fyzické osoby  Podstata firemního bankovnictví  Výběr klientů a jejich segmentace  Segmenty firemního bankovnictví  Postavení firemních klientů v bance 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  funkce a význam bankovních poradců  politika produktů a služeb  hodnocení a ocenění obchodního personálu 10) Firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Východiska pro tvorbu produktů a služeb  Tvorba nových produktů  Omezení tvorby nových produktů  Východiska pro strategii 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Tvorba strategie klienta a strategie banky  Produkty a služby ve vazbě na strategii banky  Stávající klienti a akvizice nových klientů 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Sofistikované produkty a služby  Cash Managament a Cash Pooling  Syndikované úvěry  Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.)  Spolupráce s klienty a jejich poradci 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Orientace bank  Priority  Akvizice klientů  Požadavky klientů na nové produkty a služby Tématický plán a obsahové zaměření seminářů a cvičení (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace seminářů a cvičení – jejich rozdělení  Zadání prezentací  Zadání seminárních prací  Podmínky ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Produkty bank  Diskuse 3) Hypoteční banky (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Refinancování  Produkty bank  Diskuse 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty mezinárodního bankovnictví  Diskuse 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence ve vývoje specializovaného bankovnictví  Diskuse  Kontrolní test 1 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter firemního bankovnictví  Produkty bank  Diskuse 10) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Strategie a výběr klientů  Produkty bank  Diskuse 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter strategie  Produkty bank  Diskuse 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Požadavky klientů na nové produkty a služby  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů a strategie  Produkty bank  Diskuse  Kontrolní test 2
Literatura
  • MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
  • BABOUČEK, Ivan. Regulace činnosti bank. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 2005, 318 s. ISBN 8072650718. info
  • SŮVOVÁ, Helena. Specializované bankovnictví. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 1997, 398 s. +. ISBN 80-902243-2-6. info
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 80 s. ISBN 8021035234. info
  • SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
  • POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
  • POLOUČEK, Stanislav. České bankovnictví na přelomu tisíciletí. Ostrava: Ethics, 1999, 208 s. ISBN 8023839829. info
  • CETLOVÁ, Helena a Jaromír NEUMAN. Bankovní strategie. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 1998, 116 s. info
  • SARDI, Antoine. Vnitřní bankovní audit. 1. vyd. Praha: HZ, 1997, 112 s. ISBN 808600905X. info
  • REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 4. vyd. Praha: Management Press, 2005, 627 s. ISBN 9788072611324. info
  • TOMÁŠEK, Michal. Bankovnictví jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Edited by Richard Salzmann. 1. vyd. Praha: Linde, 1997, 516 s. ISBN 8072010522. info
Výukové metody
Účast na přednáškách, zpracování seminárních prací, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
Metody hodnocení
1. Kontrolní testy ze seminářů se budou psát v 7. a 13. týdnu semestru. - Pokud student nemůže tento test fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vedoucí semináře), napíše test v náhradním termínu v posledním výukovém týdnu semestru, případně počátkem zkouškového období. - Hodnocení náhradního souhrnného seminárního testu bude shodné s hodnocením kontrolních seminárních testů. 2. Hodnocení seminární práce - Hodnocení seminární práce je prospěl respektive neprospěl. 3. Závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích. - Podmínkou účasti na zkoušce je: a) úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních seminárních testů. Podmínkou pro úspěšné absolvování každého z nich je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více). b) zpracování, předložení a presentace seminární práce na zadané téma s hodnocením prospěl. - Hodnocení kvality přípravy a znalostí ze seminářů se započte maximálně 20% do výsledné známky 4. Zkouška a výsledné hodnocení: - Zkouška má písemnou formu. Konečná známka je tvořena: Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích (20%) - Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia): A 92 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 91 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.