ESF:MPH_POKO Podnikání a kulturní odlišnost - Informace o předmětu
MPH_POKO Podnikání a kulturní odlišnosti
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MPH_POKO/01: Út 14:35–16:15 P103, J. Procházka
- Předpoklady
- ! PHPKO Podnikání a kulturní odlišnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Podnikové hospodářství (program ESF, M-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, N-EKM)
- Cíle předmětu
- Při obchodním a podnikatelském styku s partnery jiných zemí je důležité znát vedle informací makroekonomických a mikroekonomických i informace o svérázu dané kultury. Jde o hodnoty a normy, které si lidé, žijící v dané kultuře, osvojují v průběhu svého života. Jsou předávány z generace na generaci a vytváří tzv. kulturní vzorec ovlivňující chování a jednání každého člena společenství. Mezi atributy kultury patří jazykové zvláštnosti, náboženství, hodnoty a postoje, tradice, vzdělání a výchova, uspořádání vztahů mezi lidmi (sociální organizace společenství lidí), společenské kontrolní mechanismy (právní řád a systém), politika, ekonomika (způsob rozdělování statků, materiální kultura, technologie) a další.
Rozdíly v kulturních zvláštnostech různých zemí, které jsou významné pro obchodní a podnikatelskou činnost, jsou v předmětu probírány z hlediska těchto aspektů:
- Hodnota času a časová orientace, podle níž se partneři různých kultur orientují buď na krátkodobější pracovní vztahy nebo dávají přednost dlouhodobější spolupráci.
- Náboženská orientace, která určuje, zda jsou skutečnosti ovlivněné lidmi dané kultury nebo zda jsou určovány vůlí, která je mimo jejich dosah.
- Povahové vlastnosti ovlivňující přístup k obchodnímu partnerovi. Ten je přijímán buď s důvěrou a čestností nebo naopak s opatrností a prověřováním.
- Filosofická orientace života buď na výkon (západní kultura), upřednostňující při rozhodování pragmatické a racionální aspekty, nebo na současné prožívání života a mezilidských vztahů s akcentem na emocionální složku bytí (východní kultura).
- Týmová spolupráce při pracovním jednání nebo preferování individuálního výkonu. Podrobněji budou v kurzu probírány zvláštnosti společenských konvencí vybraných zemí, které jsou důležité pro obchodní a podnikatelskou činnost českých firem, podniků a institucí. Kulturní specifika se budou týkat: 1. etikety (obecných pravidel společenského styku) používaného jednacího jazyka, formy a obsahu vizitky, oslovování, oblékání, společenského stolování, postavení ženy v dané kultuře, náboženství, uznávaných pracovních dnů a svátků, vhodných předmětů k darování, doporučených témat k rozhovoru, zásad písemného styku (obchodní dopisy), forem humoru; 2. přípravy na jednání, stylu jednání, způsobu vyjadřování a myšlení, přístupu k rozhodování a realizaci závazků, právního řádu a systému vybrané země. Pro podnikatelskou činnost je důležité znát i spotřebitelské zvyky a odlišnosti dané země, současné politické trendy, hlavní typy obchodních společenství a vnější strukturu řízení. Studenti se seznámí také s důležitými adresami potřebnými pro kontakt v dané zemi v oblasti obchodu a podnikání.
Hlavní cíle kurzu jsou:
- získat znalosti o odlišnostech jednotlivých kultur důležitých pro oblast podnikání se zahraničními partnery
- osvojit si poznatky o obecných pravidlech společenského styku důležitých pro obchodní a podnikatelskou činnost
- naučit studenty vnímat kulturní rozdíly v oblasti verbální a neverbání komunikace a tím zvýšit sociální citlivost pro úspěch v obchodní a podnikatelské činnosti
- kultivovat společenský projhev a vystupování studentů v mezinárodních obchodních aktivitách - Osnova
- Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky)
- 1. Úvodní seminář – obsah a význam studia kulturních odlišností v obchodě a podnikání. Metody a techniky práce v semináři. Představení účastníků kurzu. Rozdělení do týmů.
- 2. Evropa - západní Oblast německy mluvících zemí: Německo, Rakousko, Švýcarsko Francouzská oblast: Belgie, Francie, Lucembursko, Nizozemí PStáty jižní Evropy: Itálie, Portugalsko, Španělsko
- 3. Velká Británie a Irsko Evropa - severské státy: Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Švédsko
- 4. Státy jihovýchodní Evropy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Jugoslávie, Kypr, Rumunsko, Řecko, Slovinsko,Turecko
- 5. Evropa – pobaltské země: Litva, Lotyšsko, Estonsko
- 6. Státy střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko
- 7. Evropa – státy bývalého Sovětského svazu: Rusko, Bělorusko, Kavkazské republiky - Arménie, Ázerbajdžán, Gruzie; Kazachstán, Ukrajina, Uzbekistán
- 8. Arabské státy: Alžírsko, Egypt, Jordánsko, Kuvajt, Libanon, Libye, Maroko, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty (SAV), Sýrie, Tunisko Írán a Izrael
- 9. Afrika – vybrané státy: Angola, Etiopie, Jihoafrická republika (JAR), Keňa, Nigérie
- 10. Asie: Čínská lidová republika, Filipíny, Hongkong, Indie, Indonésie, Korejská republika, Malajsie, Pákistán, Singapur, Srí Lanka, Thajsko, Tchaj – wan Vietnam - zvláštnosti podnikatelské minority v České republice. Podnikání a obchod ve Vietnamu.
- 11. Asie – Japonsko. Jak úspěšně vyjednávat s Japonci. Specifické vlastnosti Japonců. Význam náboženství, jazykové a kulturní různosti. Kulturní odlišnosti.
- 12. Severní Amerika: Kanada, Spojené státy americké, Mexiko Jižní Amerika – vybrané státy: Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Venezuela
- 13. Závěrečný písemný test
- Literatura
- povinná literatura
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Jiří POKORNÝ. Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU, 2004, 247 s. skripta. ISBN 80-210-3490-4. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou prezentací studentů se zpětnou vazbou. V předmětu vystupují hosté, kteří mají zkušenost z obchodního a společenského styku v jiné kultuře. Následuje diskuse se studenty.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích a za kvalitní přípravu prezentací. Prezentace jsou zpracovávány v Powerpointu a průběžně hodnoceny. Závěrečný test se píše v zápočtovém týdnu.
Test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl – neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHPKO. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2010/MPH_POKO