ESF:PVVSU Veřejná správa - úvod do SV - Informace o předmětu
PVVSU Veřejná správa - úvod do správní vědy
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. k=1. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Gilles GUIHEUX (přednášející), doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (zástupce)
doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Ing. David Špaček, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Horáková - Rozvrh
- St 8:30–10:05 S402
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVSU/02: Po 8:30–13:35 S401, Z. Kotherová, D. Špaček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa (L'Administration publique) (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Hlavními cíli kurzu Veřejná správa - úvod do správní vědy je seznámit posluchače s hlavními směry správní vědy a neopomenout přitom současnou podobu českého správního systému. Protože je předmět vyučován v rámci česko-francouzského studijního oboru Administration Publique, obsah předmětu zahrnuje jak praktickou situaci ve veřejné správě ČR, tak i ve Francii.
Absolvováním předmětu posluchači:
- budou schopni vymezit a charakterizovat správní vědu, její předmět a metody;
- budou znát a umět demonstrovat specifika veřejné správy, které se projevují i do řízení správních organizací;
- získají znalosti o směrech reforem veřejné správy v zemích západní Evropy a v zemích postkomunistických a budou schopni reformy porovnat(včetně příkladu Francie a České republiky);
- porozumí specifikům české územní samosprávy a jejího řízení a budou schopni charakterizovat existující problémy;
- porozumí roli ústřední správní úrovně v českém systému veřejné správy, budou se orientovat v koordinačních nástrojích a budou schopni charakterizovat existující problémy;
- porozumí terminologii z oblasti e-governmentu a uvědomí si možné bariéry praxe zavádění ICT ve veřejné správě, které budou demonstrovat na konkrétních příkladech;
- získají znalosti o modelech právního postavení úředníků a budou schopni je porovnat s existující českou legislativní praxí;
- seznámí se s vývojem role státu ve Francii od roku 1945 a charakterizovat jeho principy;
- získají znalosti o systému veřejné správy ve Francii a charakterizovat trendy francouzských správních reforem. - Osnova
- Předpokládaná témata přednášek jsou následující:
- 1. Vymezení správní vědy a veřejné správy;
- 2. Řízení ve veřejné správě a trendy její modernizace;
- 3. Vývoj role státu ve Francii od roku 1945;
- 4. Systém veřejné správy ve Francii - část 1;
- 5. Systém veřejné správy ve Francii - část 2;
- 6. Reformy veřejné správy;
- 7. Trendy správních reforem ve Francii;
- 8. Reformy veřejné správy - Česká republika;
- 9. Funkce municipální veřejné správy a české obecní zřízení;
- 10. Funkce regionální veřejné správy a české kraje a regiony soudržnosti;
- 11. Úloha ústřední úrovně správy a koordinace v systému české veřejné správy;
- 12. Moderní informační a komunikační technologie ve veřejné správě;
- 13. Modely postavení úředníků a jejich praxe v české veřejné správě;
- Literatura
- Hendrych, D. Správní věda: teorie veřejné správy. Praha : ASPI, 2003. ISBN 8086395863.
- POMAHAČ, Richard a Olga VIDLÁKOVÁ. Veřejná správa. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2002, xii, 278. ISBN 8071797480. info
- WRIGHT, Glen a Juraj NEMEC. Management veřejné správy : teorie a praxe. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2003, 419 s. ISBN 808611970X. info
- KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. In Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON, 1996. ISBN 80-85850-15-X. info
- Studijní materiály připravené vyučujícím.
- Příslušná legislativa.
- Aktuální informace na webu příslušných subjektů veřejné správy.
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášek a navazujících seminářů. V rámci přednášek jsou vysvětlena základní témata. Tato témata jsou následně diskutována a praktikována na seminářích (i díky prezentaci a diskuzi témat seminárních prací).
- Metody hodnocení
- Podmínkou absolvování předmětu je:
a) Jedním z předpokladů pro absolvování předmětu, které jsou vymezeny pro český blok výuky, je vypracování seminární práce na jedno z témat, která budou spolu s termínem odevzdání zadána v úvodním semináři.
Seminární práce musí splňovat kvalitativní kritéria stanovená v Pokynech pro vypracování seminárních prací. Jednou z podmínek absolvování je předmětu je tak odevzdání seminární práce ve stanoveném termínu a v požadované kvalitě.
b)Druhou podmínkou absolvování předmětu - za český blok výuky - je úspěšné napsání závěrečného testu, a to s hodnocením 60 % a více.
c) Třetím předpokladem pro absolvování předmětu je - za francouzský blok výuky - napsání eseje. Kvalita eseje je hodnocena francouzským vyučujícím, a to v hodnotící stupnici A, B, C, D, E, F.
d) Konečná známka předmětu je váženým průměrem známky z testu za český blok výuky (výše uvedený bod d) a známky za esej, který je psán v rámci francouzského bloku výuky (viz bod c).
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Podmínky absolvování předmětu jsou (včetně literatury) specifikovány vždy před začátkem semestru v interaktivní osnově a ve stažitelném studijním plánu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2010/PVVSU