PVVSU Veřejná správa - úvod do správní vědy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/2/0. 5 kr. k=1. Ukončení: zk.
Vyučující
Gilles GUIHEUX (přednášející), doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (zástupce)
doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. David Špaček, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. David Špaček, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Horáková
Rozvrh
St 8:30–10:05 S402
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVSU/01: Po 8:30–13:35 S307, Z. Kotherová, D. Špaček
PVVSU/02: Po 8:30–13:35 S401, Z. Kotherová, D. Špaček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavními cíli kurzu Veřejná správa - úvod do správní vědy je seznámit posluchače s hlavními směry správní vědy a neopomenout přitom současnou podobu českého správního systému. Protože je předmět vyučován v rámci česko-francouzského studijního oboru Administration Publique, obsah předmětu zahrnuje jak praktickou situaci ve veřejné správě ČR, tak i ve Francii.

Absolvováním předmětu posluchači:
- budou schopni vymezit a charakterizovat správní vědu, její předmět a metody;
- budou znát a umět demonstrovat specifika veřejné správy, které se projevují i do řízení správních organizací;
- získají znalosti o směrech reforem veřejné správy v zemích západní Evropy a v zemích postkomunistických a budou schopni reformy porovnat(včetně příkladu Francie a České republiky);
- porozumí specifikům české územní samosprávy a jejího řízení a budou schopni charakterizovat existující problémy;
- porozumí roli ústřední správní úrovně v českém systému veřejné správy, budou se orientovat v koordinačních nástrojích a budou schopni charakterizovat existující problémy;
- porozumí terminologii z oblasti e-governmentu a uvědomí si možné bariéry praxe zavádění ICT ve veřejné správě, které budou demonstrovat na konkrétních příkladech;
- získají znalosti o modelech právního postavení úředníků a budou schopni je porovnat s existující českou legislativní praxí;
- seznámí se s vývojem role státu ve Francii od roku 1945 a charakterizovat jeho principy;
- získají znalosti o systému veřejné správy ve Francii a charakterizovat trendy francouzských správních reforem.
Osnova
  • Předpokládaná témata přednášek jsou následující:
  • 1. Vymezení správní vědy a veřejné správy;
  • 2. Řízení ve veřejné správě a trendy její modernizace;
  • 3. Vývoj role státu ve Francii od roku 1945;
  • 4. Systém veřejné správy ve Francii - část 1;
  • 5. Systém veřejné správy ve Francii - část 2;
  • 6. Reformy veřejné správy;
  • 7. Trendy správních reforem ve Francii;
  • 8. Reformy veřejné správy - Česká republika;
  • 9. Funkce municipální veřejné správy a české obecní zřízení;
  • 10. Funkce regionální veřejné správy a české kraje a regiony soudržnosti;
  • 11. Úloha ústřední úrovně správy a koordinace v systému české veřejné správy;
  • 12. Moderní informační a komunikační technologie ve veřejné správě;
  • 13. Modely postavení úředníků a jejich praxe v české veřejné správě;
Literatura
  • Hendrych, D. Správní věda: teorie veřejné správy. Praha : ASPI, 2003. ISBN 8086395863.
  • POMAHAČ, Richard a Olga VIDLÁKOVÁ. Veřejná správa. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2002, xii, 278. ISBN 8071797480. info
  • WRIGHT, Glen a Juraj NEMEC. Management veřejné správy : teorie a praxe. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2003, 419 s. ISBN 808611970X. info
  • KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. In Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON, 1996. ISBN 80-85850-15-X. info
  • Studijní materiály připravené vyučujícím.
  • Příslušná legislativa.
  • Aktuální informace na webu příslušných subjektů veřejné správy.
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek a navazujících seminářů.

V rámci přednášek jsou vysvětlena základní témata. Tato témata jsou následně diskutována a praktikována na seminářích (i díky prezentaci a diskuzi témat seminárních prací).
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování předmětu je:

a) Jedním z předpokladů pro absolvování předmětu, které jsou vymezeny pro český blok výuky, je vypracování seminární práce na jedno z témat, která budou spolu s termínem odevzdání zadána v úvodním semináři.
Seminární práce musí splňovat kvalitativní kritéria stanovená v Pokynech pro vypracování seminárních prací. Jednou z podmínek absolvování je předmětu je tak odevzdání seminární práce ve stanoveném termínu a v požadované kvalitě.

b)Druhou podmínkou absolvování předmětu - za český blok výuky - je úspěšné napsání závěrečného testu, a to s hodnocením 60 % a více.

c) Třetím předpokladem pro absolvování předmětu je - za francouzský blok výuky - napsání eseje. Kvalita eseje je hodnocena francouzským vyučujícím, a to v hodnotící stupnici A, B, C, D, E, F.

d) Konečná známka předmětu je váženým průměrem známky z testu za český blok výuky (výše uvedený bod d) a známky za esej, který je psán v rámci francouzského bloku výuky (viz bod c).

Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Podmínky absolvování předmětu jsou (včetně literatury) specifikovány vždy před začátkem semestru v interaktivní osnově a ve stažitelném studijním plánu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.