ESF:MKP_PRFI Právo a finance - Informace o předmětu
MKP_PRFI Právo a finance
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- JUDr. Jindřiška Šedová, CSc. (přednášející)
- Garance
- JUDr. Jindřiška Šedová, CSc.
Katedra práva – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: JUDr. Jindřiška Šedová, CSc. - Předpoklady
- ! KPPAFI Právo a finance
Předmět předpokládá základní znalosti a dovednosti v oblasti:
- teorie práva
- právní úpravy obchodních společností
- obchodních závazkových vztahů, Tyto znalosti lze získat absolvováním předmětů: Základy práva a Obchodní právo I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako úvod do problematiky ochrany spotřebitelů finančních služeb. Struktura předmětu je tvořena čtyřmi tematickými bloky. Úvodní část kurzu objasňuje strategii spotřebitelské politiky EU a ochranu spotřebitele v EU. Současně vymezuje hlavní pojmy ochrany spotřebitele. Druhá část je věnována mechanismu vynucení dodržování hmotně-právních norem ochrany spotřebitele. Pozornost je zaměřena na veřejnoprávní i soukromoprávní ochranu spotřebitele z hlediska jejího účelu a chráněných zájmů, kompetentních institucí, sankcí, rozhodování sporů v rámci soudního i mimosoudního řízení. Třetí část objasňuje specifika ochrany klientů v hlavních segmentech finančního trhu s důrazem na objasnění práva klienta na informace před podepsáním smlouvy a na etický přístup při poskytování finančních služeb. Závěrečná část seznamuje s pravidly uplatňování pohledávky spotřebitelů finančních služeb v civilním soudním řízení, cestou zajištění, v likvidaci, v insolvenčním řízení, v rozhodčím řízení, cestou mimosoudního řešení sporů, pomocí inkasní kanceláře nebo SOLVIT, důsledky prekluze a promlčení pohledávky.
- Osnova
- 1. Obecné otázky ochrany spotřebitele.
- A. Strategie spotřebitelské politiky EU. Vývoj ochrany spotřebitele v EU. Ochrana spotřebitele v EU. Vymezení hlavních pojmů užívaných v právní úpravě ochrany spotřebitele v ČR: pojem spotřebitel, postavení spotřebitele, ochrana spotřebitele (účel ochrany, chráněné zájmy) aj.
- B. Způsoby ochrany spotřebitele (1)
- Mechanismus vynucení dodržování hmotně-právních norem na ochranu spotřebitele).
- A. veřejnoprávní ochrana
- - Účel ochrany spotřebitele, chráněné zájmy
- - Kompetentní instituce
- 2. Způsoby ochrany spotřebitele (2)
- - Porušení hmotně-právních pravidel
- - Důsledky veřejnoprávní ochrany spotřebitele. Správní dozor a sankce
- 3. Způsoby ochrany spotřebitele (3)
- B. soukromoprávní ochrana
- - Účel ochrany spotřebitele, chráněné zájmy
- - Kompetentní instituce
- - Rozhodování v případě sporu
- a) Zahájení soudního řízení, rozhodnutí, opravné prostředky
- b) Mimosoudní rozhodnutí sporu – zásady pro mimosoudní řízení
- - Jak správně postupovat při reklamaci
- 4. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (1)
- A. Bankovnictví (typy bankovních smluv; ochrana klienta-právo na informace před podepsáním smlouvy, etický kodex v bankovnictví a klientské standardy bank, bankovní tajemství)
- B.Spotřebitelské úvěry
- 5. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (2)
- C. Finanční zprostředkování (typy smluv, etika v oblasti finančního zprostředkování, služby poskytované podle živnostenského zákona, služby poskytované podle zvláštních předpisů, ochrana klienta)
- D. Investování a finanční trhy (etika v oblasti investování, ochrana investorů)
- 6. Ochrana klientů v hlavních segmentech finančního trhu (3)
- E. Leasing (leasingová smlouva, etika poskytování leasingových služeb, ochrana investorů)
- F. Penzijní připojištění (smlouva o penzijním připojištění, informační povinnost penzijních fondů, etika poskytování penzijního připojištění, ochrana klientů)
- G. Pojišťovnictví (pojistná smlouva, ochrana klienta-právo na informace před podepsáním smlouvy, etický přístup při poskytování pojištění)
- 7. Uplatnění pohledávky spotřebitelů finančních služeb (v civilním soudním řízení, cestou zajištění, v likvidaci, v insolvenčním řízení, v rozhodčím řízení, mimosoudní alternativní řešení sporů, inkasní kanceláře, SOLVIT, promlčení a prekluze.
- Konzultace proběhnou ve 3 blocích s následujícím tematickým zaměřením:
- 1. konzultace 1-3
- 2. konzultace 4-5
- 3. konzultace 6-7
- Podrobnější informace k průběhu výuky naleznete ve Studijních materiálech předmětu v ISu. Bližší informace
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEDOVÁ, J. Studijní texty "Právo a finance“. ESF Brno 2011, přístupné v IS ESF MU: IS/Studijní materiály předmětu/Učební texty/.
- SELUCKÁ, M. Ochrana spotřebitele v soukromém právu., Praha : C.H.Beck, 2008. ISBN 8074000371
- doporučená literatura
- Zákony: Aktuální seznam bude zveřejněn v ISU/ve Studijních materiálech předmětu.
- Výukové metody
- Přednášky v blocích.
- Metody hodnocení
- Kurz probíhá distanční formou studia. Je ukončen písemnou zkouškou. Předpokladem pro přihlášení na zkoušku je úspěšné vyřešení 2 případových studií (POT) a jejich odevzdání do ISu: Studijní materiály předmětu/odevzdávárny. Hodnocení případových studií bude tutorem zveřejněno ve stanoveném termínu v poznámkovém bloku ve Studijních materiálech předmětu v ISu. Další upřesňující informace ke zkoušce a POTu budou uvedeny v Organizačních pokynech k výuce, rovněž ve Studijních materiálech předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KPPAFI.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2011/MKP_PRFI