ESF:MPE_MAMO Makroekonomické modelování - Informace o předmětu
MPE_MAMO Makroekonomické modelování
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslav Hloušek, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Osvald Vašíček, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. Ing. Osvald Vašíček, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Út 14:35–16:15 P201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPE_MAMO/02: každý sudý čtvrtek 14:35–16:15 VT204, M. Hloušek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Ekonomie (program ESF, M-EKT)
- Ekonomie (program ESF, N-EKT)
- Ekonomie (program ESF, N-MA)
- Matematické a statistické metody v ekonomii (program ESF, N-KME)
- Matematika - ekonomie (program PřF, N-AM)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- podat přehled o strutkuře národních účtů
- rozumět Solowovu růstovému modelu
- simulovat Markovské procesy (vypočítat pravděpodobnost být v daném stavu)
- vyřešit jednoduchý neoklasický růstový model
-- sestavit Lagrangián
-- odvodit podmínky optimality domácností a firem a interpretovat je
-- definovat konkureční rovnováhu
- formulovat model rekurzivně
-- určit stavové a řídící proměnné
-- formulovat Bellmanovu rovnici
-- odvodit podmínky prvního řádu
-- odvodit podmínky optimality
- vypočítat analyticky steady state modelu
- numericky vypočítat hodnotovou funkci pomocí iterací
- vypočítat rozhodovací pravidla
- nakalibrovat strukturální parametry jednoduchého růstového modelu
- log-linearizovat modelové rovnice
- vypočítat momenty v datech
- určit chování veličin během hospodářského cyklu
- simulovat modelovou ekonomiku a srovnat modelové momenty s momenty v datech
- aplikovat dané postupy v deterministickém i stochastickém modelu
- analyzovat model s nabídkou práce
- rozumět teorii rovnovážné růstové trajektorie
- stacionarizovat model detrendováním proměnných
- analyzovat model překrývajících se generací a srovnat s Ramseyho modelem
- rozumět chování novokeynesiánkého modelu v reakci na šoky
- porovnat modely reálného hospodářského cyklu a novokeynesiánské modely - Osnova
- Systém národních účtů, Solowův růstový model
- Neoklasický růstový model (inter- a intratemporální rozhodování spotřebitele, rovnováha a teorémy blahobytu)
- Modelování nejistoty (nejistota a očekávaný užitek, Markovské procesy)
- Neoklasický růstový model a dynamické programování (sekvenční metody, rekursivní metody)
- Sochastický neoklasický růstový model (nejistoty a rozhodování)
- Kvantitativní analýza hodposářského cyklu, Kalibrace modelu
- Náklady hospodářských cyklů
- Model s dělitelnou nabídkou práce
- Model s nedělitelnou nabídkou práce
- Model překrývajících se generací
- Novokeynesiánský model
- Literatura
- povinná literatura
- MCCANDLESS, George T. The ABCs of RBCs : an introduction to dynamic macroeconomic models. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2008, xiv, 421. ISBN 9780674028142. info
- Williamson, S. Notes on Macroeconomic Theory, http://www.econ.yale.edu/smith/econ510a/notes99.pdf
- doporučená literatura
- Advanced macroeconomics. Edited by David Romer. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxii, 678. ISBN 0072877308. info
- Krueger, D. Quantitative Macroeconomics, http://www.econ.upenn.edu/~dkrueger/teaching/QuantMacroBook.pdf
- Výukové metody
- přednášky, čtení rozšiřujících materiálů
semináře: teoretická cvičení, programování v Matlabu, práce s daty
semestrální projekt - Metody hodnocení
- Semestrální projekt (nutné pro připuštění ke zkoušce): práce ve skupině (2 studenti), dvě části (empirická a teoretická); každý student prezentuje na cvičení rešení předem zadaného příkladu
Zkouška: písemná, minimum je 60 % - Informace učitele
- http://www.econ.muni.cz/~hlousek/teaching/mamo.html
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2014/MPE_MAMO