ESF:MPR_ORKH Ochr.a reg.kulturních hodnot - Informace o předmětu
MPR_ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Markéta Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:50 P403
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPR_ORKH/02: St 14. 10. 16:00–17:50 P403, St 11. 11. 16:00–17:50 P403, St 25. 11. 16:00–17:50 P403, St 9. 12. 16:00–17:50 P403, St 6. 1. 16:00–17:50 P403, J. Stejskal, Z. Šilhan
MPR_ORKH/03: St 14. 10. 18:00–19:50 P403, St 11. 11. 18:00–19:50 P403, St 25. 11. 18:00–19:50 P403, St 9. 12. 18:00–19:50 P403, St 6. 1. 18:00–19:50 P403, J. Stejskal, Z. Šilhan - Předpoklady
- Předmět nemá evidovány žádné prerekvizity, předpokladem je tedy statut aktivního studenta.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch (program ESF, N-RR)
- Management v kultuře (program FF, N-OT)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumění ekonomických aspektů potřeby ochrany a regenerace kulturních hodnot. Ta se přirozeně promítá do řady oborů lidské činnosti, do tvorby rozvojových strategií na všech úrovních zpracování a realizace. Studium předmětu umožní získání základních informací o potřebě, smyslu a významu zachování kulturních hodnot v území. Jednotlivá témata postihují problematiku zachování architektonického a částečně urbanistického dědictví v městském, vesnickém prostředí a v krajině, zabývají se změnami ve stávajících strukturách a zásadami, které je třeba stanovit a respektovat. Součástí výuky je i přehled legislativních nástrojů a dokumentů významných pro zajištění ochrany kulturního dědictví a památkovou péči v ČR a v mezinárodních souvislostech. Témata věnovaná obnově historického objektu jsou především seznámením se specifickými znaky procesu a odlišnostmi, které vyplývají z koncepce nového využití památky. Závěr cyklu přednášek je věnován potřebě zachování autenticity objektu a prostředí ve kterém se nachází. Cyklus přednášek je doplněn tématickými presentacemi s příklady staveb, které dokumentují druhovou skladbu historického kulturního dědictví a regeneraci kulturních hodnot.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kursu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit potřebu regenerace a obnovy kulturních hodnot;
- orientovat se v legislativních nástrojích a odborném zajištění procesu;
- interpretovat roli regionální politiky v procesu ochrany a regenerace kulturních hodnot;
- použit informace k uchopení kolektivnosti tohoto procesu;
- předkládat odůvodněná rozhodnutí v oblasti regenrace a obnovy kulturních hodnot s přihlédnutím na otázky regionálního rozvoje - Osnova
- 1. Význam zachování, prezentace a možnosti zhodnocení, nové formy využití kulturního dědictví – pochopení významu a potřeby vztahu ke kulturním hodnotám, základní informace o památkové péči a současných možnostech využití kulturního dědictví.
- 2. Architektonické a urbanistické dědictví ČR v evropských souvislostech – průřez významnými slohovými etapami architektonické a urbanistické tvorby s přehledem nejvýznamnějších evropských staveb a jejich autorů (presentace ukázek nejvýznamnějších staveb).
- 3. Charakteristika druhové skladby architektonického a urbanistického dědictví – charakteristické druhy staveb s presentací nejvýznamnějších ukázek objektů v ČR.
- 4. Mezinárodní instituce, dokumenty a formy ochrany kulturního dědictví, světové kulturní dědictví – průřez mezinárodními dokumenty týkajícími se ochrany kulturních statků; Seznam světového kulturního dědictví a charakteristika objektů v ČR, které se staly jeho součástí (presentace s ukázkami lokalit).
- 5. Současná péče o kulturní hodnoty a památky, legislativní zajištění v ČR – přehled legislativy týkající se oblasti památkové péče, související předpisy, vyhlášky a úmluvy podporující, orgány a organizace státní památkové péče v ČR.
- 6. Význam památky v historii, struktuře a panoramatu města (příklad vývoje města Brna) – vývojové fáze objektu ve vztahu k dějinným událostem, přetváření výrazu objektu a funkční změny, současné využití hradu a hradního kopce (presentace postupu novodobé rekonstrukce objektu).
- 7. Formy ochrany historických sídel a jejich částí – význam a vývoj ochrany historických měst, koncepce a proces plošné ochrany, dokumenty, mezinárodní úmluvy, tvorba regulativů a hlavní zásady pro regeneraci ochranu (presentace s ukázkami).
- 8. Koncepce zásahu do zastavěného území, změny v jednotlivých funkčních typech – rizika ohrožující zachování kulturních hodnot, nástroje a regulativy, prostředky pozitivního vývoje zachování kulturních hodnot (presentace s ukázkami vhodných a nevhodných zásahů).
- 9. Kulturní hodnoty v krajině, obraz krajiny a změny krajinného rázu – výklad pojmů, vývojová stadia krajiny, současná krajina a prvky krajinného rázu, limity využití území, zásahy ovlivňující krajinný ráz, ochrana krajiny a krajinného rázu (presentace s ukázkami vhodných a nevhodných zásahů).
- 10. Problematika kulturních hodnot ve venkovském prostředí – kulturní hodnoty ve venkovském prostoru, druhová skladba, rozvojové možnosti a zásady pro zachování kulturních hodnot na komunální úrovni (presentace s ukázkami).
- 11. Koncepce obnovy památky a historických struktur – postupy, metody, nové funkční využití, projektová dokumentace obnovy a rekonstrukce.
- 12. Konstrukce, materiály a technologie v návrhu a realizaci obnovy – přehled konstrukčního a materiálového řešení objektů v jednotlivých slohových obdobích, současné názory na použití materiálů při obnově a rekonstrukci objektů historického kulturního dědictví.
- 13. Kulturní prostředí, génius loci, autenticita prostředí – komentované příklady zachování, revitalizace, respektive porušení autentického prostředí.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Lea. Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území. 1. vydání. Brno: MU- ESF, 2006, 206 s. ISBN 80-210-4165-X. info
- Zákon o státní památkové péči a jeho prováděcí předpisy s komentářem. Edited by Martin Zídek - Jiří Klusoň. 1. vyd. Praha: ABF, 2005, 244 s. ISBN 8086905101. info
- doporučená literatura
- HÁJEK, Václav. Architektura : klíč k architektonickým slohům. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 229 s. ISBN 8071697222. info
- HALÍK, Pavel, Petr KRATOCHVÍL a Otakar NOVÝ. Architektura a město. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 204 s. ISBN 8020002456. info
- KUČA, Karel, Věra KUČOVÁ a Karel KIBIC. Novostavby v památkově chráněných sídlech. 1. vyd. Praha: Národní památkový ústav, 2004, 151 s. ISBN 8086234541. info
- STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Veronika LINHARTOVÁ. Teorie a praxe veřejných služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2017, xx, 259. ISBN 9788075527264. info
- neurčeno
- Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví. Edited by Josef Štulc. 1. vyd. Praha : Národní památkový ústav, 2007. 235 s. ISBN 978-80-87104-14-9
- VITURKA, Milan, Petr HALÁMEK, Viktorie KLÍMOVÁ, Vilém PAŘIL a Vladimír ŽÍTEK. Regionální rozvoj, politika a správa. Díl 1: Regionální rozvoj. Brno: ESF MU, 2015, 242 s. info
- VITURKA, Milan, Petr HALÁMEK, Viktorie KLÍMOVÁ, Vilém PAŘIL a Vladimír ŽÍTEK. Regionální rozvoj, politika a správa. Díl 2: Politika a správa. další spoluautoři: Labounková Vladimíra, Šich Pavel. Brno: ESF MU, 2015, 218 s. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu obsahuje teoretickou část ve formě přednášek a praktickou část, semináře. Seminární výuka je zaměřena na prohloubení teoretické výuky a procvičování probíraných témat. Výuka předmětu dále využívá možnosti exkurzí, které doplňují a prakticky demonstrují problematiku obnovy kulturních hodnot, zejména kulturních památek. Získané poznatky z odborných exkurzí jsou ověřovány jednoduchými testy. Součástí výuky je také zpracování seminární práce, zabývající se obnovou a presentací kulturních hodnot. Práce analyzují a interpretují poznatky ze zpracovaného objektu nebo lokality. Studenti je formou presentací reprodukují na seminářích formou řízené diskuze.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška.
V průběhu výuky student zpracuje seminární práci. Jednotlivá témata si studenti zvolí z nabídky v ISu. Během zpracování jsou umožněny konzultace s vyučujícím. V druhé polovině semestru je seminární práce studentem prezentována. Účast studentů na prezentacích je povinná. Kvalita zpracování úkolů je bodově hodnocena a zahrnuta do celkového hodnocení předmětu. Znalosti získané samostudiem je možno procvičovat testem.
Výukové metody: teoretická část - přednášky; praktická část - odborné exkurze, seminární práce a její prezentace, kolektivní diskuse - Informace učitele
- „Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.“ Z obou dílů publikace Regionální rozvoj, politika a správa budou do výuky daného předmětu zařazeny vybrané pasáže.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2020/MPR_ORKH