BKR_MSSP Maloobchodní síť a spotřebitelské preference

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 14. 10. 12:00–15:50 P102, Pá 20. 10. 12:00–15:50 P201, Pá 24. 11. 16:00–19:50 P201
Předpoklady
FORMA(K)
Žádné speciální předpoklady nejsou pro předmět zadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými aspekty maloobchodního prostředí a spotřebitelských preferencí. Dílčí témata se budou orientovat na vývoj světového a českého maloobchodu, jejich proměny směrem k internacionalizaci a globalizaci a síťovým strukturám. Dále budou zmíněny základní lokalizační teorie a strategie maloobchodu, určení spádových oblastí, atraktivita a hodnocení lokality. Zaměříme se také na geomarketing, územní plánování a regulaci maloobchodu. V rámci spotřebitelských preferencí se budeme věnovat jejich základním změnám v posledních dekádách, motivačním faktorům a manažerským výzvám, současným trendům v podobě marektingových a technologických inovací. V neposlední řadě budou představeny případové studie proměn maloobchodního prostředí ve venkovském prostředí a změn spotřebitelských preferencí spojených s nákupy v nákupních centrech.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - orientovat se v základních parametrech vývoje a současného stavu maloobchodního prostředí ve světě a v České republice a v síťových strukturách maloobchodu; - analyzovat a vyhodnotit lokalizační a (geo)marketingové strategie, atraktivitu a hodnocení lokality včetně územního plánování a regulace maloobchodu; - popsat a porovnat změny ve spotřebitelských preferencích a motivačních faktorech nákupního chování; - vyhodnotit současné trendy v marketingových a technologických inovacích; - analyzovat a aplikovat vybrané aspekty změn maloobchodního prostředí v České republice a spotřebitelského chování české populace; - formulovat vybrané aspekty proměn maloobchodního prostředí a spotřebitelských preferencí ve vazbě na manažerskou praxi.
Osnova
  • 1. Historie a vývoj světového maloobchodu, internacionalizace a globalizace.
  • 2. Transformace českého maloobchodu a jeho síťování.
  • 3. Lokalizační teorie ve vazbě na maloobchod.
  • 4. Lokalizační strategie, výběr lokality a určení spádové oblasti.
  • 5. Fáze vývoje maloobchodu, atraktivita a hodnocení lokality.
  • 6. Maloobchod a geomarketing.
  • 7. Územní plánování a maloobchod, regulace maloobchodu, RIA.
  • 8. Změny spotřebitelských preferencí a nákupního chování – sociodemografický pohled.
  • 9. Motivační faktory spotřebitelských preferencí a nákupního chování, manažerské výzvy.
  • 10. Současné trendy v maloobchodě a jejich dopady - technologické a marketingové inovace, on-line a e-commerce.
  • 11. Případové studie prostorových, ekonomických a společenských změn – venkovský maloobchod.
  • 12. Případové studie změn nákupních preferencí – výzkum v nákupních centrech.
Literatura
    povinná literatura
  • KUNC, Josef, František KRIŽAN, Markéta NOVOTNÁ, Kristína BILKOVÁ, Tamás SIKOS T., Dariusz ILNICKI a Ryan WYETH. Thirty years of retail transformation in V4 countries. Online. First edition. Polsko: De Gruyter Poland Sp. z o.o., 2022, 200 s. ISBN 978-83-67405-05-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/9788367405065. URL info
    doporučená literatura
  • LEVY, Michael, Barton A. WEITZ a Dhruv GREWAL. Retailing management. Tenth edition. New York: McGraw-Hill Education, 2019, xxvi, 582. ISBN 9781260084764. info
  • KUNC, Josef, Jaroslav MARYÁŠ, Petr TONEV, Bohumil FRANTÁL, Tadeusz SIWEK, Marián HALÁS, Pavel KLAPKA, Zdeněk SZCZYRBA a Veronika ZUSKÁČOVÁ. Časoprostorové modely nákupního chování české populace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 194 s. ISBN 978-80-210-6020-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6020-2013. čítárna Munispace info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 9788024741505. URL info
  • SPILKOVÁ, Jana. Geografie maloobchodu a spotřeby : věda o nakupování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 245 s. ISBN 9788024619514. info
  • ČADIL, Jan. Regionální ekonomie : teorie a aplikace. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2010, xi, 152. ISBN 9788074001918. info
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
  • PRAŽSKÁ, L. a J. JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006, 874 s. ISBN 80-7261-059-7. info
  • SCHIFFMAN, Leon G. a Leslie Lazar KANUK. Nákupní chování. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxii, 933. ISBN 8025100944. info
    neurčeno
  • Retail geography. Edited by John A. Dawson. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, 248 s. ISBN 9780415540353. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou tutoriálů a na ně vázaných diskusí k předloženým tématům. Předpokládá se schopnost samostudia. Semináře nejsou uvažovány.
Metody hodnocení
Zkouška proběhne formou písemného testu, ktreý se bude skládat z  uzavřených i otevřených otázek. K úspěšnému zvládnutí zkoušky bude nutné získat alespoň 50 % bodů. Seminární práce nebude požadována.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.