BPM_STAE Statistika pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Daniel Němec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Martin Chvátal, Ph.D. (cvičící)
Ing. Matouš Cabalka (cvičící)
Bc. Eliška Lindovská (cvičící)
Bc. Dobruše Lukášová (cvičící)
Mgr. Petra Ráboňová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Aneta Žáčková (cvičící)
Bc. Alex Kejval (cvičící)
Ing. Alexander Lipka (cvičící)
Ing. Lukáš Kokrda (pomocník)
Garance
Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D.
Oddělení aplikované matematiky a informatiky – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Hráčková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení aplikované matematiky a informatiky – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:50 P101, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPM_STAE/01: Po 8:00–9:50 VT202, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., M. Chvátal, A. Kejval
BPM_STAE/02: Po 12:00–13:50 VT206, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., M. Chvátal, A. Kejval
BPM_STAE/03: Út 8:00–9:50 VT206, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11., P. Ráboňová
BPM_STAE/04: Út 12:00–13:50 VT206, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11., V. Reichel
BPM_STAE/05: Út 12:00–13:50 VT202, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11., A. Žáčková
BPM_STAE/06: Út 14:00–15:50 VT202, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11., A. Žáčková
BPM_STAE/07: Út 18:00–19:50 VT314, kromě Út 17. 9., kromě Út 5. 11., D. Němec
BPM_STAE/08: St 8:00–9:50 VT314, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., D. Lukášová
BPM_STAE/09: St 8:00–9:50 VT202, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., M. Cabalka
BPM_STAE/10: St 10:00–11:50 VT314, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., D. Lukášová
BPM_STAE/11: St 14:00–15:50 VT314, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., M. Chvátal, A. Lipka
BPM_STAE/12: St 14:00–15:50 VT202, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., M. Cabalka
BPM_STAE/13: St 16:00–17:50 VT202, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., E. Lindovská
BPM_STAE/14: St 18:00–19:50 VT202, kromě St 18. 9., kromě St 6. 11., E. Lindovská
BPM_STAE/15: Čt 8:00–9:50 VT206, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11., P. Ráboňová
BPM_STAE/16: Čt 10:00–11:50 VT206, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11., P. Ráboňová
BPM_STAE/17: Čt 14:00–15:50 VT206, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11., M. Cabalka
BPM_STAE/18: Čt 16:00–17:50 VT314, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11., M. Cabalka
BPM_STAE/19: Čt 18:00–19:50 VT202, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11., M. Cabalka
BPM_STAE/E20: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Reichel, Skupina určená pro studenty na ERASMU
Předpoklady
((! BPM_STA1 Statistika 1 )||(! BPM_STA2 Statistika 2 )) && !SEMESTR(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní dovednosti k využívání statistických metod, využitelných v ekonomii, ve financích nebo obchodu. Studenti si v rámci kurzu osvojí znalosti základů statistické analýzy, což jim umožní dobře porozumět řadě odborných textů právě z oblastí ekonomie, financí nebo z oblasti podnikové sféry.
Úvod kurzu je zaměřen na představení systematické práce s daty a uchopení konceptů pravděpodobnosti ve statistice. Tyto metody jsou rozebírány poměrně do hloubky a to v rámci ilustrativních příkladů z různých oblastí kde mohou být aplikovány. Pozornost je věnována korektnímu plánování designu experimentu a sběru dat, a následné pečlivé interpretaci výsledků získaných z dat. Úvod kurzu postupně přejde na práci s nejistotou při vyhodnocování pokládaných otázek. Studenti se tedy naučí také sestavovat a vyhodnocovat hypotézy potřebné pro posouzení jejich vlastního šetření.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni využívat základní poznatky ze statistiky na uživatelské aplikační bázi, které mohou být rozvinuty v návazných předmětech profilujících jejich studovaný program.
Výstupy z učení
Kurz je koncipován způsobem, aby studenti pochopili, proč je statistika užitečná, a aby si prakticky vyzkoušeli používání standardních statistických nástrojů. Po absolvování kurzu tedy studenti:
budou schopni aplikovat tyto nástroje při tvorbě a vyhodnocení základních statistických šetření či experimentů v kontextu ekonomických problémů reálného světa,
dokáží kriticky zhodnotit výsledky a závěry jiných osob využívajících základní statistické nástroje,
osvojí si potřebné základy pro další studium (například ekonometrie, analýzy a vizualizace dat, apod.),
získají přehled o šíři a možnostech existujících pokročilejších technik, které jsou obsahem navazujících a rozšiřujících kurzů.
Osnova
  • úvod do statistiky, základní pojmy, typy proměnných, průřezová data a časové řady, populace a výběr, design experimentu
  • organizace a vizualizace dat (kvalitativních, kvantitativních)
  • číselné popisné statistiky
  • úvod do pravděpodobnosti
  • diskrétní náhodné veličiny a jejich pravděpodobnostní rozdělení
  • spojité náhodné veličiny a normální rozdělení
  • výběrová rozdělení
  • odhady střední hodnoty a četnosti (proporci)
  • testování hypotéz (úvod, základní principy, ilustrace testů o střední hodnotě a proporci)
  • testování hypotéz (ilustrace odhadů a testování hypotéz pro dvě populace)
  • chí-kvadrát test, test dobré shody, test nezávislosti, test homogenity
Literatura
    povinná literatura
  • MANN, Prem S. Introductory statistics. Ninth edition. Hoboken: Wiley, 2019, 171 stran. ISBN 9781119148296. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení, skupinové domácí úlohy.
Metody hodnocení
Do finální známky se započítávají následující části: Aktivita na cvičeních, skupinové domácí úlohy, zkouška.
Podmínkou připuštění ke zkoušce je zisk 25 bodů v součtu z aktivit A) a B)
A) Aktivita v seminárních skupinách – studenti budou mít k dispozici leaflety s příklady, které budou řešeny na cvičeních. V rámci bodovaných aktivit bude kladen důraz na přípravu studenta a jeho ochotu spolupracovat při vlastním řešení. Student si ze cvičení může odnést až 20 bodů.
B) Vypracování dvou průběžných projektů – studenti budou ve čtyřčlenných skupinách řešit dva průběžné úkoly korespondující s jednotlivými cvičeními. Projekt bude koncipován tak, aby byla jednotlivá cvičení spojená do celku a student dostal nadhled nad aditivně vyučovanou látkou. Cvičící budou při vypracovávání úloh nápomocni a budou studenty v případě potřeby směřovat. Student si z úkolů může odnést až 30 bodů.
Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
C) Zkouška bude formou testu na 50 bodů a bude pokrývat především látku nutnou k úspěšnému řešení úloh ze Supplementary exercises v učebnici Mann. V nižším poměru bude zkoušena i látka nutná k úspěšnému řešení úloh z Advanced exercises v učebnici Mann. Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je dosáhnutí alespoň 60 bodů z části A) + B) + C) při dodržení výše stanovených minimálních bodových hranic.

Podmínky pro studující, kteří v daném semestru vyjíždějí na ERASMUS
A) Student má povinnost samostatně projít přednášky a cvičení.
Podmínkou připuštění ke zkoušce je zisk 25 bodů v součtu z aktivit A) a B)
B) Vypracování dvou projektů – studenti budou samostatně řešit dva úkoly korespondující s jednotlivými cvičeními. Projekt bude koncipován tak, aby byla jednotlivá cvičení spojená do celku a student dostal nadhled nad aditivně vyučovanou látkou. Cvičící budou při vypracovávání úloh nápomocni a budou studenty v případě potřeby směřovat. Student si z úkolů může odnést až 50 bodů. Termín odevzdání bude na individuální domluvě mezi studentem a garantem na začátku semestru.
Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
C) Zkouška bude formou testu na 50 bodů a bude pokrývat především látku nutnou k úspěšnému řešení úloh ze Supplementary exercises v učebnici Mann. V nižším poměru bude zkoušena i látka nutná k úspěšnému řešení úloh z Advanced exercises v učebnici Mann. Podmínkou je úspěšné složení zkoušky, tzn. zisk 25 bodů.
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je dosáhnutí alespoň 60 bodů z části A) + B) + C) při dodržení výše stanovených minimálních bodových hranic.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Přednášky jsou dostupné online a ze záznamu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.