FI:PA103 Objektové metody návrhu IS - Informace o předmětu
PA103 Objektové metody návrhu informačních systémů
Fakulta informatikyjaro 2012
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Radek Ošlejšek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Luděk Matyska, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 18:00–19:50 D3
- Předpoklady
- Znalosti principů objektového programování, základy softwarového inženýrství.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
pochopit funkce a strukturu objektového systému popsaného pomocí UML diagramů;
zachytit požadavky uživatelů na systém pomocí UML;
vytvořit analytické modely systému pomocí UML;
vytvořit návrhové modely systému pomocí UML;
zvolit vhodné postupy a metodiky při analýze a návrhu systému;
použít Unified Process v životním cyklu softwaru;
využít analytické a návrhové vzory při vývoji softwaru;
využít softwarové architektury a navrhnout komponentové systémy; - Osnova
- Objektové paradigma, vlastnosti objektů, principy abstrakce a dekompozice.
- UML, tvorba modelů, použití UML.
- Etapy vývoje, iterativní a inkrementální vývoj, agilní versus model-driven vývoj, RUP -- Rational Unified Process.
- Zachycení požadavků, Use Case modelování.
- Analytické modely, objekty a třídy, analytické balíky, realizace případů užití.
- Návrhové modely, návrhové třídy, rozhraní, komponenty, stavové diagramy.
- Implementace, diagram nasazení.
- Analytické a návrhové vzory, výběr a použití vzoru, katalogy vzorů.
- Heuristiky a metriky, OCL, případové studie.
- Softwarové architektury, komponentové systémy.
- Literatura
- ARLOW, Jim a Ila NEUSTADT. UML 2.0 and the unified process : practical object-oriented analysis and design. 2nd ed. Boston: Addison-Wesley, 2005, xxiii, 592. ISBN 9780321321275. info
- PAGE-JONES, Meilir. Fundamentals of object-oriented design in UML. New York: Dorset House Publishing, 2000, xxi, 458 s. ISBN 0-201-69946-X. info
- OESTEREICH, Bernd. Developing software with UML :object-oriented analysis and design in practice. Harlow: Addison-Wesley, 1997, xiii, 321. ISBN 0-201-39826-5. info
- Design patterns :elements of reusable object-oriented software. Edited by Erich Gamma. Reading, Mass.: Addison-Wesley, 1995, xv, 395 p. ISBN 0-201-63361-2. info
- LARMAN, Craig. Applying UML and patterns :an introduction to object-oriented analysis and design. Upper Saddle River: Prentice Hall PTR, 1998, xix, 507 s. ISBN 0-13-748880-7. info
- Výukové metody
- Teorie ve formě přednášek, praktické příklady předváděné na přednáškách, diskuse, studium literatury.
- Metody hodnocení
- Přednášky s příklady, diskuse v hodině. Závěrečná písemná zkouška 90 minut (4 otázky po 10 bodech): příklady a vysvětlení probraných pojmů a metod.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~oslejsek/PA103
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2012/PA103