FI:PB009 Základy počítačové grafiky - Informace o předmětu
PB009 Základy počítačové grafiky
Fakulta informatikyjaro 2018
- Rozsah
- 2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Bc. Lenka Michalková (cvičící), prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (zástupce)
Mgr. Petr Beran (cvičící), prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (zástupce)
Mgr. Jozef Bátrna (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 12:00–13:50 D2, kromě St 16. 5.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/02: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B311, J. Bátrna, P. Beran
PB009/03: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 B311, J. Bátrna, L. Michalková
PB009/04: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 B311, J. Bátrna, L. Michalková
PB009/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Chmelík, J. Sochor - Předpoklady
- Znalost základů maticového počtu, lin.algebry a geometrie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110 - Mateřské obory/plány
- předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout přehled o základních algoritmech a metodách používaných při tvorbě modelů a jejich vykreslování. Posluchači získají znalosti, které jim umožní orientaci v širokém spektru úloh řešených v počítačové grafice včetně nezbytného matematického základu. Získají praktické dovednosti při modelování prostorových těles ve složitých scénách pomocí moderního profesionálního software. Umí realizovat krátké animované sekvence a rozumí relevantním problémům vykreslování, vyhlazování a osvětlování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu se studenti
- seznámí a zorientují v širokém spktru problémů řešených v počítačové grafice;
- porozumí matematickým základům a programovacím principům v oblasti PG;
- zíklají praktické dovednosti při modelování těles a komplexních scén při použití současného profesionálního software;
- budou schopni vytvořit krátké animované sekvence;
- porozumí problémům spojeným s vykreslováním, vyhlazováním a osvětlováním. - Osnova
- Kresba grafických primitiv, rastrové algoritmy.
- Ořezávání. Vyplňování.
- Křivky a plochy. Hermite, Bézier, NURBS.
- Barva, barevné modely.
- Úpravy rastrového obrazu.
- Modely těles.
- Rovnoběžné a perspektivní promítání.
- Viditelnost v prostoru obrazu.
- Osvětlovací modely.
- Stínovací techniky, odrazy světla. Sledování paprsku.
- Literatura
- FOLEY, James D. Computer graphics :principles and practice. 2nd ed. Reading: Addison-Wesley Publishing Company, 1990, 1174 s. ISBN 0-201-12110-7. info
- ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005, 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
- Výukové metody
- Teoretické přednášky o základních principech, metodách a algoritmech. Cvičení zaměřená na použití profesionálního modelovacího SW (Cinema 4D). 2 domácí úlohy modelování a animace modelované scény. Studijní materiály: Slajdy z přednášek, velký výběr knih o základech počítačové grafiky.
- Metody hodnocení
- 2 domácí úlohy jsou nezbytné pro udělení zápočtu a jsou podmínkou pro písemnou zkoušku. Předmět je hodnocen na základě písemné zkoušky.
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~sochor/PB009
Materiály jsou publikovány na intranetu. The lecture materials are available on intranet. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2018/PB009