FI:VB008 Filosofie vědy II - Informace o předmětu
VB008 Filosofie vědy II
Fakulta informatikyjaro 2020
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Po 17. 2. až Pá 15. 5. St 8:00–9:50 A319
- Předpoklady
- VB007 Filosofie vědy I
Není nutné absolvovat kurs VB007 Filosofie vědy I, je to ale přínosné. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 60 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Tato část lekcí si podstatně všímá problému evoluce a dramatického vývoje věd ve 20. a na počátku tohoto století, včetně fyziky, biotechnologií a otázek kosmologie. Pravidelně je sledován současný stav v přírodních vědách, včetně novinek.
- Výstupy z učení
- Student si nejen upevní poznatek, že věda se nyní rozvíjí exponenciálně, ale navíc bude schopen uvést překvapující příklady tohoto vývoje z řady oborů.
- Osnova
- Evoluční teorie v dějinách lidského myšlení. Darwin. Neodarwinismus. Od DNA k biotechnologiím.
- Cesta k deduktivně-nomologickému a induktivně-statistickému modelu.
- Individualismus, holismus a problémy objektivity v sociálních vědách.
- Problém induktivismu. Konvencionalismus.
- Nová paradigmata na obzoru? (Od Einsteina ke Kuhnovi?)
- Otázka typu Proč? K logice otázek. Deskripce proti explanaci. Pragmatika explanace.
- Některé obecné otázky teorie věd z počátku let osmdesátých. Také několik pohledů na redukcionismus.
- Probabilistická kauzalita. Explanace pomocí zákonů?
- Exkurs: Umělá inteligence.
- Exkurs: Sociobiologie.
- Teorie versus zákony? Význam dedukce. Není struktura světa přece jen kauzální? "Teorie všeho"?
- Literatura
- Literature (books, etc.) is being assigned during the lectures.
- Výukové metody
- Přednášející má sice výklad opřený o učivo na průsvitkách a různé texty přístupné elektronicky, ale zcela záměrně rezignoval na tento přístup, protože není dost psychologicky účinný. Čtením na reprodukčním plátně je student spíše rozptylován. Pravidelně bývá lekce uvedena aktualizací (novinky ze světa vědy, výročí), a to i za cenu systematického výkladu, jehož meritum je přístupné elektronicky.
- Metody hodnocení
- uzavření zápočtem (2 kredity) na základě předložení 1 eseje.
- Informace učitele
- Pokud někdo bude chtít navázat na kurs I., čeká ho dobrodružství. Vrátíme se do poloviny 19. stol. (Darwin), abychom se posléze dostali až do počátků 21. století. Také vědou (ne-li nejednou především skrze ni) si ujasňujeme své lidství... a své meze... Zve k součinnosti M. Dokulil
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2020/VB008