VV036 3D Character Modeling II

Fakulta informatiky
jaro 2021
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Filip Opálený (cvičící)
Hana Pokojná, MSc (cvičící)
Garance
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV036/01: Po 14:00–15:50 Virtuální místnost, J. Chmelík, H. Lukášová, F. Opálený
VV036/02: Čt 10:00–11:50 Virtuální místnost, J. Chmelík, H. Lukášová
Předpoklady
SOUHLAS
Prerequisite: VV035 3D Modeling
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 70 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Building upon Character Modeling I, the main aim of the course is to capture the character; students independently work with human proportions, typologies, deformations, etc. in 3D modeling programs. The work on individual projects is complemented by lectures on deliberate deformation and idealization of a human figure, beauty, and fashion, combining anthropomorphic and zoomorphic aspects within the frame of character formation. Students are led to independent creative work. An important part is also the preparation of the virtual model for game environment the rapid prototyping (STL Check, retopology, optimization).
Výstupy z učení
A capability to create a character based on visual and technical requirements.
Osnova
  • Typology of a human figure.
  • Growth periods. Individuality and a cartoon.
  • An idealization of human body and clothing.
  • Animal anatomy.
  • Creating a character based on existing knowledge.
  • Completing a 3D character model from the previous semester.
  • Creating a high poly model
  • Animation introduction
  • Preparation of a model for rapid prototyping and game environment.
Literatura
    povinná literatura
  • ROBINSON, Josh. Essential 3ds Max 8. Plano: Wordware Publishing, 2006, x, 406. ISBN 1556224850. info
    doporučená literatura
  • FEHÉR, György a András SZUNYOGHY. Anatomie pro výtvarníky :člověk : zvířata : srovnávací studie. 1. vyd. Praha: Slovart, 1999, 603 s. ISBN 80-7209-180-8. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. Berlin: Gestalten Verlag, 2001, 216 s. ISBN 3-931126-58-7. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. London: Gestalten Verlag, 2003, 223 s. ISBN 3-89955-021-8. info
  • Exposé 8 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade. Adelaide: Ballistic publishing, 2010, 239 s. ISBN 9781921002830. info
  • STEEN, Joep van der a Ted BOARDMAN. Rendering with mental ray and 3Ds Max. 2nd ed. Oxford: Focal Press, 2010, xi, 253. ISBN 9780240812373. info
  • DRAPER, Pete. Deconstructing the elements with 3ds max : create natural fire, earth, air and water without plug-ins. 3rd ed. Oxford: Focal, 2009, xxi, 321. ISBN 0240521269. info
  • Exposé 7 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2009, 223 s. ISBN 9781921002632. info
  • BROOKER, Darren. Essential CG lighting techniques with 3ds max. 3rd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2008, xi, 397. ISBN 9780240521176. info
  • Exposé 6 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2008, 223 s. ISBN 9781921002519. info
  • Exposé 5 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2007, 223 s. ISBN 9781921002434. info
  • Exposé 3 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell - Leonard Teo. 2nd ed. Mylor: Ballistic publishing, 2006, 207 s. ISBN 1921002158. info
  • Exposé 4 : finest digital art in the known universe. Edited by Daniel Wade - Paul Hellard - Mark Snoswell - Leonard Teo. 1st ed. Mylor: Ballistic publishing, 2006, 223 s. ISBN 1921002301. info
  • Exposé 2 : finest digital art in the known universe. Edited by Mark Snoswell - Leonard Teo - Daniel Wade. 2nd ed. Mylor: Ballistic publishing, 2005, 192 s. ISBN 0975096575. info
    neurčeno
  • Printing things : visions and essentials for 3D printing. Edited by Claire Warnier. Berlin: Gestalten, 2014, 256 s. ISBN 9783899555165. info
  • Out of hand : materializing the postigital. Edited by Ronald T. Labaco. London: Black Dog Publishing, 2013, 304 s. ISBN 9781908966230. info
  • CUSSON, Roger a Jamie CARDOSO. Realistic architectural visualization with 3ds max and mental ray. 2nd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2010, xv, 280. ISBN 0240812298. info
Výukové metody
During the semester students are working independently on their projects under the supervision of the teacher. The course offers lectures explaining the possibilities of the interpretation of the character.
Metody hodnocení
Lectures and assignments in the studio, 3D software exercises. Exam. Evaluated is the final project, the student consults this project with the teacher in the exam term on the given dates. The evaluation is based on the quality of the concept, knowledge of the software and artistic input.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/26724/index.html
Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.