PV297 Kyberbezpečnostní trénink

Fakulta informatiky
jaro 2025
Rozsah
1/1/2. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. RNDr. Jan Vykopal, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavel Čeleda, Ph.D. (přednášející)
Bc. Václav Bílý (pomocník)
Bc. Daniel Geržičák (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Jan Vykopal, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Pá 21. 2. až Pá 25. 4. Pá 10:00–11:50 A219; a Pá 2. 5. 10:00–11:50 S108, Pá 9. 5. 10:00–11:50 S108
Předpoklady
( PB177 Kyberútoky || ( PB156 Počítačové sítě && PV004 UNIX ) ) && ! PV276 Seminář simulace kyberútoků
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 1/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s různými formami vzdělávání v kyberbezpečnosti – zvyšování povědomí, trénink a cvičení technických a komunikačních dovedností. Prakticky procvičit vytváření výukových materiálů včetně pilotního testování s uživateli.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu by studenti měli být schopni:
  • popsat jednotlivé formy kyberbezpečnostního vzdělávání a vysvětlit rozdíly mezi nimi,
  • navrhnout a realizovat zvolenou formu vzdělávání – hra pro výuku technických dovedností nebo cvičení reakce organizace na kyberbezpečnostní incident,
  • vyhodnotit pilotní běh navržené hry nebo cvičení.
  • Osnova
    • Formy kyberbezpečnostního vzdělávání: zvyšování povědomí, trénink a cvičení technických a komunikačních dovedností. Ukázky příkladů jednotlivých forem.
    • Prostředí a nástroje pro realizaci kyberbezpečnostního vzdělávání.
    • Životní cyklus cvičení. Fáze přípravy, testování, realizace a vyhodnocení.
    • Návrh a příprava cvičení v týmech. Průběžné konzultace.
    • Interní testování vytvořeného cvičení studenty předmětu.
    • Pilotní testování vytvořeného cvičení fakultní i ostatní veřejností.
    • Metody vyhodnocení cvičení, formulace návrhů na zlepšení.
    Literatura
    • FIRST CSIRT Services Framework. https://www.first.org/standards/frameworks/csirts/csirt_services_framework_v2.1
    • Methods for Designing Educational Cybersecurity Games. https://is.muni.cz/auth/th/uovmy/
    Výukové metody
    Přednáška, seminář, týmový semestrální projekt s průběžnými milníky.
    Metody hodnocení
    Průběžná kontrola semestrálního projektu. Realizace cvičení na konci semestru. Zapracování zpětné vazby účastníků cvičení.
    Informace učitele
    Předmět je vyučován v češtině. Materiály a zadání jsou převážně v angličtině. Možná témata vytvářených cvičení: zneužití a eliminace nedávno objevené zranitelnosti široce používaného open-source software, zabezpečení konkrétní aplikace vystavené do internetu, procvičení procesů zvládání incidentů.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2025/PV297