FI:PV110 Soft. el. publikace I - Informace o předmětu
PV110 Softwarové elektronické publikace I
Fakulta informatikypodzim 2007
- Rozsah
- 2/0/2. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radovan Hakl (přednášející)
Ing. Pavel Šiler (pomocník)
Mgr. BcA. Robert Král, Ph.D. (pomocník)
Ing. Mgr. Lukáš Horáček (cvičící)
Mgr. Michal Hečko (pomocník) - Garance
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. - Rozvrh
- St 8:00–9:50 A107
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV110/02: Út 18:00–19:50 B311 - Předpoklady
- Hlubší zájem o problematiku vytváření multimediálních prezentací a krátkých filmů. Je vhodné mít základy el. publikování z předmětu PB029 Elektronická příprava dokumentů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmětem výuky tohoto předmětu jsou základní schopnosti, dovednosti a
znalosti pro tvorbu scénáře pro krátký film, či multimediální (výukovou) videoprezentaci. Při
semináři funguje tzv. kolektivní dramaturgie. Studenti prezentují
své vlastní nápady a zadávané práce, ale zároveň podrobují analýze a kritice práce svých kolegů.
Absolvent se seznámí s tvůrčími i technickými procesy potřebnými pro vznik filmové etudy. Cílem je detailní příprava pro navazující předmět PV113 Produkce audiovizuálního díla v jarním semestru, kdy dojde k realizaci vlastních projektů tzn. natáčení, střihu a postprodukci. - Osnova
- Námět. Literární předloha pro filmový či multimediální projekt. Výběr předlohy nebo zápletky. Základy scénáristiky. Filmový scénář: analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj. Podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Základy pravidel produkce a postprodukce. Střih. Specifika tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning). Praktickým úkolem je adaptování literární předlohy do scénáře pro filmový projekt. Studenti si musí najít povídku nebo zápletku vhodnou pro adaptaci do filmové řeči. Při výběru musí myslet na to, jaké mají technické a výrazové prostředky na FI MU. Při práci na tomto konkrétním úkolu se dozví o specifice filmu, o fázích literární přípravy (námět, filmová povídka, filmový scénář), o rozdílu mezi epickým a dramatickým dějem apod. Scénáře, které vzniknou v tomto semináři slouží v zimním semestru jako podklad pro vytvoření vlastního filmu. Postup práce na adaptacích spočívá především v těchto tématech. Výběr předlohy nebo zápletky, analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj, napsání filmové povídky, podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Součástí semináře je práce ve střižně LEMMA (Premiere Pro případně AVID), jako kontinuální proces prohlubování dovedností a znalostí tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning).
- Literatura
- Petr Sojka, Radovan Hakl a kol.: Základy multimediální produkce. Učební text (draft v ISu).
- Filmová řeč / Jerzy Plazewski ; [z polského originálu ... přeložil Zdeněk Smejkal ; doslov Jan Kučera]. -- 1. vyd. -- Praha : Orbis, 1967. -- 461 s., [52] s. obr. příl. -- P 9269/67. -- Obsahuje bibliografii na s. 425-432, rejstřík filmů a jm. rejstřík
- Základní složky filmu / Mojmír Drvota; [předml. Vladimír Zuska]. -- 1. vyd. -- Praha : Národní film. archiv, 1994. -- 98 s. -- (Knihovna Iluminace ; sv. 3)
- Jan Bernard: O mezeře mezi světy NFA (1995) Národní filmový archiv
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení má podobu obhajoby/kolokvia nad písemně vypracovaným literárním i technickým scénářem filmu či implementační studií/prototypem multimediální prezentace. Tento dokument bude konzultován a diskutován v průběhu semestru a bude také podmínkou zápisu navazujícího PV113, kde bude zprodukován.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- "Imagination is more Important than knowlegde, knowledge is limited, imagination incircules the world." - Albert Einstein. Studentské práce jsou realizovány v laboratoři LEMMA. Praktickým úkolem je adaptování literární předlohy do scénáře pro filmový projekt. Studenti si najdou povídku nebo vytvoří zápletku vhodnou pro adaptaci do filmové řeči. Při výběru je vhodné myslet na omezení technických, výrazových a rozpočtových prostředků na FI MU s perspektivou realizace vlastního filmového projektu v PV113 na jaře. Při práci na tomto konkrétním úkolu se dozví o specifice filmu, o fázích literární přípravy (námět, filmová povídka, filmový scénář), o rozdílu mezi epickým a dramatickým dějem apod. Scénáře, které vzniknou v tomto semináři slouží v jarním semestru jako podklad pro produkci vlastního filmu. Postup práce na adaptacích spočívá především v těchto tématech. Výběr předlohy nebo zápletky, analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj, napsání filmové povídky, podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Součástí semináře je práce ve střižně LEMMA případně AVID, jako kontinuální proces prohlubování dovedností a znalostí tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2007/PV110