FI:PV109 Historie VT - Informace o předmětu
PV109 Historie a vývojové trendy ve výpočetní technice
Fakulta informatikypodzim 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Jan Kučera (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Luděk Matyska, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: Ing. Jan Kučera - Rozvrh
- Pá 12:00–13:50 B411
- Předpoklady
- Předmět si může zapsat každý student MU, který jej dosud neabsolvoval (ani pod jiným kódem).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 47 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je určen studentům, kteří hledají poučení o vývoji výpočetních pomůcek a výpočetní techniky od nejstarších dob a o předpokládaném dalším rozvoji tohoto oboru.
- Osnova
- Prehistorie výpočetní techniky (od abaku k Babbageovi).
- První počítače.
- Proč se zabývat historií VT. Dříve užívané pojmy. Počítače 1. až 5. generace. Hardwarové a softwarové chápání pojmu generace. Rodiny počítačů. Počítače digitální, analogové a hybridní.
- Někdejší komponenty a přídavná zařízení počítačů. Dřívější pohled na základní části počítače. Druhy pamětí. Vnější paměti. V/V zařízení.
- Vzpomínky pamětníka na VT používanou u nás. První počítače v Československu. Jak se programovalo na LGP-30. Výzkumný ústav matematických strojů a jeho hlavní dítka. Rodina JSEP a SMEP.
- Od strojového kódu k programovacím jazykům. Jazyky, které zásadně ovlivnily další vývoj (Algol, Fortran, Cobol, Basic, PL/I, APL, Lisp, Simula, Pascal, C).
- Operační systémy. Počítače bez operačního systému. Zárodky prvních OS. Komponenty moderních OS. Příklady některých OS.
- Vývojové trendy v hardwaru a softwaru. CISC/RISC, integrace, vztah HW/SW/OS, sítě a Internet, odklon od procedurálních jazyků(?)
- Počítače a společnost. Počítač: nástroj, partner nebo hrozba?
- Literatura
- Communications of the A.C.M., Vol. 15 (1972), Nr. 7 (speciální číslo věnované historii IT)
- Communications of the A.C.M., Vol. 40 (1997), Nr. 2 (speciální číslo věnované výhledům do budoucnosti)
- Výukové metody
- Přednášky, test z probrané látky, pro ukončení kolokviem student zpracuje esej na zvolené téma
- Metody hodnocení
- Ke konci semestru jsou znalosti studentů prověřeny písemným testem. Podmínkou připuštění ke kolokviu je alespoň 50procentní úspěšnost v tomto testu.
Předmět je ukončen kolokviem. To je v souladu se zkušebním řádem obvykle nahrazeno odevzdáním eseje vypracované písemně nebo ve formě webovské stránky. Pro stránku je možné zpracovat vlastní téma nebo si je vybrat z nabídky na webovské stránce předmětu. Volba tématu podléhá schválení vyučujícího. Téma písemné eseje zadává vyučující.
Studenti, kteří končí předmět pouze zápočtem, musí rovněž absolvovat výše zmíněný test, nevypracovávají však esej. - Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/
Při zpracování kolokviální práce se předpokládá samostatné hledání na Webu a v jiných pramenech. Některá témata mají charakter referátu o publikovaném článku (převážně v angličtině) a polemiky s ním.
Další informace jsou během semestru zveřejněny na webovské stránce předmětu.
Přednášejícího můžete kontaktovat osobně v místnosti B420 nebo E-mailem na adrese kuc@fi.muni.cz - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2011/PV109