VV028 Psychologie v informatice

Fakulta informatiky
podzim 2014
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 18:00–19:50 D1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: základní znalosti v oblasti psychologických aspektů vlivu nových informačních technologií na osobnost člověka; psychologie elektronické komunikace; problematika psychologických aspektů počítačových her; osobnost profesionálů komunikačních technologií; vliv počítačů na edukaci v nové informační době. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit psychologické aspekty vlivu informačních technologií na psychiku člověka; na základě nabytých znalostí pochopit i nové psychologické problémy, které vyvstanou s nástupem nových technologií.
Osnova
  • Třetí civilizační vlna a její důsledky
  • Mýtus počítače, počítačový pohled na svět
  • Psychologie mezilidské komunikace
  • Fenomén elektronické komunikace a její vliv na psychologii komunikace
  • Počítačové hry z hlediska psychologie
  • Počítačoví hackeři
  • Televize a počítače versus škola
  • Transakční analýza
  • Teorie rolí
  • Vědomí a stavy změněného vědomí
  • Imaginativní myšlení, myšlení v činnosti -- řešení problému
  • Agrese jako emoční reakce
  • Osobnost a individualita, měření duševních schopností
  • Stres a jeho zvládání
  • Psychopatologie a metody terapie
  • Možnosti využití počítačových her k rehabilitaci
  • Péče o duševní zdraví
  • Sociální interakce a vliv -- přítomnost druhých, interpersonální vliv, skupinové rozhodování
  • Vztah mezi lidmi a stroji
  • Sociální vztahy v pracovním týmu, komunikační dovednosti
  • Verbální a nonverbální komunikace na pracovišti
  • Asertivita, třídění informací, obrana proti manipulaci, asertivní kritika, podvody a komunikace
  • Řešení konfliktů a problémových situací
  • Taktika vedení konkursů na vedoucí místa
  • Aktivní sociální učení
Literatura
    povinná literatura
  • PROKEŠ, Josef. Člověk a počítač aneb svítání digitální kultury. Brno: Sursum, 2000, 88 s. ISBN 80-85799-82-0. URL info
    doporučená literatura
  • Šmahel, David. Psychologie a internet. Triton, Praha 2003, 158 s.
  • WEIZENBAUM, Joseph. Mýtus počítače :počítačový pohled na svět. Edited by Jiří Fiala. Břeclav: Moravia-Press, 2002, 182 s. ISBN 80-86181-55-3. info
    neurčeno
  • Suler, J.: The Psychology of Cyberspace. http://www.reider.edu/Suler/psycyber/psycyber.html
  • ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
Výukové metody
přednáška, výklad, diskuse, seminární práce, referát, projekt a jeho obhajoba, simulace, dialogická metoda, hraní rolí, řízené objevování, exkurze, brainstorming, týmová práce uvnitř skupiny
Metody hodnocení
závěrečný projekt, písemná zkouška, ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Studijní text včetně kontrolních otázek je v elektronické formě na webové stránce předmětu. K absolvování předmětu však nestačí pouze nastudovat učební text, je bezpodmínečně nutná přímá účast studentů na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.