FI:IA161 ZPJ v praxi - Informace o předmětu
IA161 Zpracování přirozeného jazyka v praxi
Fakulta informatikypodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Miloš Jakubíček, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Marek Medveď, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Zuzana Nevěřilová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Adam Rambousek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Rychlý, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Vít Suchomel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Pá 10:00–11:50 A219
- Předpoklady
- Všichni studenti by měli mít praktické znalosti programování v jazyce Python. Předpokládají se přehledové znalosti o oblasti zpracování přirozeného jazyka na úrovni úvodových kurzů jako např. IB030 Úvod do počítačového zpracování přirozeného jazyka nebo PA153 Natural Language Processing. Seminář je veden v angličtině. Řešení úloh mohou být v angličtině, češtině nebo slovenštině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 104 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti předmětu budou mít příležitost poznat, vyzkoušet a experimentovat s pokročilými technikami zpracování přirozeného jazyka a pochopit možnosti a omezení aktuálních nejlepších řešení. Cílem předmětu je představení současných nejlepších přístupů k řešení problémů jazykového inženýrství a praktické seznámení se s programovacími technikami využívanými v aplikacích jazykových technologií.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit vybraný problém z oblasti NLP a vyjmenovat jeho hlavní aspekty;
- vytvořit základní či mírně pokročilou aplikaci pro obtížnější úkoly zpracování jazyka, typicky pro český, slovenský nebo anglický jazyk;
- vytvořit datové podklady (model, testovací sadu) pro vybraný problém z oblasti NLP a vyhodnotit jejich přínos;
- porovnat vybrané dostupné nástroje na řešení pokročilých úloh zpracování přirozeného jazyka a aplikovat je na zvolené datové sady, případně je upravit pro konkrétní úlohu. - Osnova
- Prezentované úkoly zpracování přirozeného jazyka se soustředí na praktické problémy spojené se zpracování textových dat vytvořených lidmi. Konkrétní témata zahrnují:
- Dolování názorů, analýza sentimentu (Opinion mining, sentiment analysis)
- Strojový překlad (Machine translation)
- Syntaktická analýza češtiny: Pravidla i statistika (Parsing of Czech: Between Rules and Statistics)
- Rozpoznávání jmenných entit (Named Entity Recognition)
- Tvorba jazykových zdrojů z webu (effective crawling, boilerplate removal, tokenisation, near duplicates identification)
- Jazykové modelování (Language modelling)
- Identifikace tématu, modelování tématu (Topic identification, topic modelling)
- Extrakce strukturovaných informací z textu
- Automatická extrakce relací (hypernyms, synonyms, ...)
- Adaptivní elektronické slovníky
- Identifikace terminologie (keywords, key phrases)
- Rozpoznávání anaforických výrazů (Anaphora resolution)
- Stylometrie
- Automatické jazykové korekce
- Literatura
- Dan Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing (2020, 3rd ed. draft). https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
- J. Eisenstein, Introduction to Natural Language Processing (2019), MIT Press.
- https://www.aclweb.org/anthology/
- Výukové metody
- Každá přednáška se skládá z hodinového představení teorie a řešení vybraného problému zpracování přirozeného jazyka a hodinové praktické práce u počítače zaměřené na implementaci, úpravy a vyhodnocení prezentovaných technik na běžných datech.
- Metody hodnocení
- Řešení úkolů v praktické části přednášky případně domácí úkoly.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://nlp.fi.muni.cz/NlpInPracticeCourse
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2022/IA161