VV035 3D Modeling

Fakulta informatiky
podzim 2022
Rozsah
0/2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
RNDr. Filip Opálený (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
Bc. Takhmina Sadykova (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV035/01: Út 8:00–9:50 B311, T. Sadykova, M. Trtík
VV035/02: Út 12:00–13:50 B311, H. Lukášová, F. Opálený
VV035/03: Út 18:00–19:50 B311, F. Opálený, T. Sadykova
VV035/04: St 10:00–11:50 B311, J. Chmelík, H. Lukášová, M. Trtík
Předpoklady
! PV272 3D Modelling
Interest in digital 3D modelling applications, creative thinking. Basic knowledge of computer graphics theory is expected, e. g. in the scope of course PB009 Principles of Computer Graphics. Students should know terms such as b-spline, polygon mesh or texture mapping.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 28/80, pouze zareg.: 2/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the course is to explain the principles of 3D modelling and mediate practical skills and experience in this area to students. Topics such as polygonal modelling, applying textures to models, lighting of 3D scene and basics of animation will be covered during practically oriented seminars. Emphasis will be placed on the individual work of students. The course complements the theoretical lectures of PB009 Principles of Computer Graphics.
Výstupy z učení
Student will be able to:
create the 3D model from the given assignment (photo reference, blueprints, etc.) using both parametric and polygonal modelling principles;
apply textures and materials, set up lighting to create a realistic 3D scene;
create a simple animation of the created model;
prepare a given model for further usage (e.g. 3D print, digital games, VR);
Osnova
  • Basics of UI and tools of 3D modelling software packages
  • Graphical primitives, constructive solid geometry
  • Polygonal modelling
  • Parametric curves and surfaces
  • Materials, Textures, UV mapping, unwrapping
  • Lighting
  • Animations
  • Sculpting
  • Rendering, Postprocessing
  • The main software package used in the course is "Blender".
Literatura
    doporučená literatura
  • THALER, Peter. Pictoplasma. Berlin: Gestalten Verlag, 2001, 216 s. ISBN 3-931126-58-7. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. London: Gestalten Verlag, 2003, 223 s. ISBN 3-89955-021-8. info
Výukové metody
Practically oriented seminars. Each topic will be explained by a lector, then students will be working on prepared assignments individually under the lector's supervision. Weekly homework.
Metody hodnocení
Active participation in seminars, weekly homework.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.