FI:VV035 3D Modeling - Informace o předmětu
VV035 3D Modeling
Fakulta informatikypodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
RNDr. Filip Opálený (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
Bc. Takhmina Sadykova (cvičící) - Garance
- Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV035/01: Út 8:00–9:50 B311, T. Sadykova, M. Trtík
VV035/02: Út 12:00–13:50 B311, H. Lukášová, F. Opálený
VV035/03: Út 18:00–19:50 B311, F. Opálený, T. Sadykova
VV035/04: St 10:00–11:50 B311, J. Chmelík, H. Lukášová, M. Trtík - Předpoklady
- ! PV272 3D Modelling
Interest in digital 3D modelling applications, creative thinking. Basic knowledge of computer graphics theory is expected, e. g. in the scope of course PB009 Principles of Computer Graphics. Students should know terms such as b-spline, polygon mesh or texture mapping. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 28/80, pouze zareg.: 2/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to explain the principles of 3D modelling and mediate practical skills and experience in this area to students. Topics such as polygonal modelling, applying textures to models, lighting of 3D scene and basics of animation will be covered during practically oriented seminars. Emphasis will be placed on the individual work of students. The course complements the theoretical lectures of PB009 Principles of Computer Graphics.
- Výstupy z učení
- Student will be able to:
create the 3D model from the given assignment (photo reference, blueprints, etc.) using both parametric and polygonal modelling principles;
apply textures and materials, set up lighting to create a realistic 3D scene;
create a simple animation of the created model;
prepare a given model for further usage (e.g. 3D print, digital games, VR); - Osnova
- Basics of UI and tools of 3D modelling software packages
- Graphical primitives, constructive solid geometry
- Polygonal modelling
- Parametric curves and surfaces
- Materials, Textures, UV mapping, unwrapping
- Lighting
- Animations
- Sculpting
- Rendering, Postprocessing
- The main software package used in the course is "Blender".
- Literatura
- Výukové metody
- Practically oriented seminars. Each topic will be explained by a lector, then students will be working on prepared assignments individually under the lector's supervision. Weekly homework.
- Metody hodnocení
- Active participation in seminars, weekly homework.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2022/VV035