bk4057 Teorie sportovního tréninku 2

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
prerekvizita (bk4032).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu TST je cílem výuky předmětu osvětlení sportovního tréninku, mj. jako pedagogického procesu se svojí specifickou didaktikou sportu jako předpokladem rozvoje pohybových schopností i sportovních dovedností. Dále je cílem výuky schopnost aplikace tréninkových metod, forem, prostředků s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem, pohlaví, výkonnostní úrovni ve variabilním prostředí. Ta je předpokladem k žádoucí efektivnosti tréninkového procesu, respektive k dosahování maximálních výkonů v daném sportu či disciplíně.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
a) vytvořit tréninkový plán pro specifické zatížení vybraného sportu
b) vytvořit zdravotně zaměřené plány pohybových aktivit
c) vysvětlit a aplikovat základní principy tréninku v hypoxickém prostředí
d) zohlednit v tréninkovém procesu zvláštnosti spojené s dospíváním dětí a mládeže
e) vysvětlit rozdíly mezi sportovním tréninkem muže a ženy a využívat tyto znalosti v tvorbě plánů
f) identifikovat sportovní talent
g) řídit tréninkový proces v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém časovém horizontu
h) vysvětlit a v praxi aplikovat zvláštnosti tréninku seniorů a zdravotně postižených sportovců
Osnova
  • 01. TALENT
  • posuzování a formování talentu, endogenní a exogenní činitele, výběr talentu (příklad reálného výběru)
  • 02. METODY MANIPULACE SE ZATÍŽENÍM
  • (konstrukt dle druhu sportu), metoda zatížení střídavého-intermitentního, intervalového, kontinuálního
  • 03. MOTIVACE
  • primární – sekundární, vnější – vnitřní, motiv, potřeby (Maslowova hierarchie potřeb) SPORTOVNÍ MOTIVACE stádium: generalizace, diferenciace, stabilizace, involuce
  • 04. DIDAKTICKÉ STYLY
  • příkazový, praktický, reciproční, se sebehodnocením, s nabídkou, s řízeným objevováním
  • 05. TYPOLOGIE TRENÉRŮ
  • odborník, organizátor, ukazovatel (kontrolor), motivátor, vychovatel; způsoby autokratické, demokratické (participativní), liberální, situační; zásady vedení týmu
  • 06. DIDAKTICKÉ ZÁSADY – PRINCIPY sportovního tréninku
  • 07. BIOLOGICKÉ VELIČINY PRO ŘÍZENÍ ST (SF, LA VO2max)
  • 08. TRÉNINK VE VYSOKOHORSKÉM PROSTŘEDÍ – AKLIMATIZACE
  • 09. PŘÍPRAVA KONDIČNÍ, TECHNICKÁ, PSYCHOLOGICKÁ definice, cíle, úkoly, programy, metody a postupy
  • 10. POHYBOVÁ AKTIVITA A TRÉNINK VE VYŠŠÍM VĚKU
  • standardy a doporučení pro udržení kondice, základy posilování (muži, ženy. SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA ŽEN, DĚTÍ A MLÁDEŽE
  • (zásady, specifika z aspektu anatomie, fyziologie, psychologie)
  • 11. MOTORICKÉ TESTY
  • jejich využití, diagnostika, kontrola, plánování, prognostika, aplikace metod matematické statistiky; diagnostika trénovanosti: formy diagnostiky, diagnostické metody a postupy, výsledky diagnostiky z aspektu času
  • 12. ANALÝZA HERNÍHO A SPORTOVNÍHO VÝKONU
  • faktory-determinanty, pohybová a fyziologická charakteristika, aktuální jevy a trendy vybrané disciplíny, sportu (atletika, SH, SG-MG, plavání), stimulace a rozvoj dominantních pohybových schopností
  • 13. PLÁNOVÁNÍ A MODELOVÁNÍ TRÉNINKOVÉHO ZATÍŽENÍ
  • stimulace a rozvoj pohybových schopností: kondičních, koordinačních, hybridních, analýza sportovního a herního výkonu, individuální a týmový herní výkon, trénink kondiční, technicko-taktický, regenerační, psychologická příprava, motorické testy, testy sportovních dovedností
Literatura
    povinná literatura
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
    doporučená literatura
  • ELLIOT, B. (1998). Training in sport. Applying sport sciences. Chichester: John Wiley and Sons
  • BOMPA, T.O. (1999). Total Training for young champions. Champaign: Human Kinetics
  • BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2009, xii, 411. ISBN 9780736074834. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
  • Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
  • DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
Výukové metody
seminární výuka smíšená: formou seminárních výstupů studentů k určené problematice a praktických činností potřebných pro rozvoj trénovanosti a výkonnosti.
Metody hodnocení
- písemný test na PC (uzavřené odpovědi); předpoklad úspěšnosti zkoušky je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-2/
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.