FSpS:bk4057 Teorie sportovního tréninku 2 - Informace o předmětu
bk4057 Teorie sportovního tréninku 2
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
prerekvizita (bk4032). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Rozhodčí kolektivních her (program FSpS, B-TVS) (2)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Cíle předmětu
- Po úspěšném absolvování předmětu TST je cílem výuky předmětu osvětlení sportovního tréninku, mj. jako pedagogického procesu se svojí specifickou didaktikou sportu jako předpokladem rozvoje pohybových schopností i sportovních dovedností. Dále je cílem výuky schopnost aplikace tréninkových metod, forem, prostředků s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem, pohlaví, výkonnostní úrovni ve variabilním prostředí. Ta je předpokladem k žádoucí efektivnosti tréninkového procesu, respektive k dosahování maximálních výkonů v daném sportu či disciplíně.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
a) vytvořit tréninkový plán pro specifické zatížení vybraného sportu
b) vytvořit zdravotně zaměřené plány pohybových aktivit
c) vysvětlit a aplikovat základní principy tréninku v hypoxickém prostředí
d) zohlednit v tréninkovém procesu zvláštnosti spojené s dospíváním dětí a mládeže
e) vysvětlit rozdíly mezi sportovním tréninkem muže a ženy a využívat tyto znalosti v tvorbě plánů
f) identifikovat sportovní talent
g) řídit tréninkový proces v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém časovém horizontu
h) vysvětlit a v praxi aplikovat zvláštnosti tréninku seniorů a zdravotně postižených sportovců - Osnova
- 01. TALENT
- posuzování a formování talentu, endogenní a exogenní činitele, výběr talentu (příklad reálného výběru)
- 02. METODY MANIPULACE SE ZATÍŽENÍM
- (konstrukt dle druhu sportu), metoda zatížení střídavého-intermitentního, intervalového, kontinuálního
- 03. MOTIVACE
- primární – sekundární, vnější – vnitřní, motiv, potřeby (Maslowova hierarchie potřeb) SPORTOVNÍ MOTIVACE stádium: generalizace, diferenciace, stabilizace, involuce
- 04. DIDAKTICKÉ STYLY
- příkazový, praktický, reciproční, se sebehodnocením, s nabídkou, s řízeným objevováním
- 05. TYPOLOGIE TRENÉRŮ
- odborník, organizátor, ukazovatel (kontrolor), motivátor, vychovatel; způsoby autokratické, demokratické (participativní), liberální, situační; zásady vedení týmu
- 06. DIDAKTICKÉ ZÁSADY – PRINCIPY sportovního tréninku
- 07. BIOLOGICKÉ VELIČINY PRO ŘÍZENÍ ST (SF, LA VO2max)
- 08. TRÉNINK VE VYSOKOHORSKÉM PROSTŘEDÍ – AKLIMATIZACE
- 09. PŘÍPRAVA KONDIČNÍ, TECHNICKÁ, PSYCHOLOGICKÁ definice, cíle, úkoly, programy, metody a postupy
- 10. POHYBOVÁ AKTIVITA A TRÉNINK VE VYŠŠÍM VĚKU
- standardy a doporučení pro udržení kondice, základy posilování (muži, ženy. SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA ŽEN, DĚTÍ A MLÁDEŽE
- (zásady, specifika z aspektu anatomie, fyziologie, psychologie)
- 11. MOTORICKÉ TESTY
- jejich využití, diagnostika, kontrola, plánování, prognostika, aplikace metod matematické statistiky; diagnostika trénovanosti: formy diagnostiky, diagnostické metody a postupy, výsledky diagnostiky z aspektu času
- 12. ANALÝZA HERNÍHO A SPORTOVNÍHO VÝKONU
- faktory-determinanty, pohybová a fyziologická charakteristika, aktuální jevy a trendy vybrané disciplíny, sportu (atletika, SH, SG-MG, plavání), stimulace a rozvoj dominantních pohybových schopností
- 13. PLÁNOVÁNÍ A MODELOVÁNÍ TRÉNINKOVÉHO ZATÍŽENÍ
- stimulace a rozvoj pohybových schopností: kondičních, koordinačních, hybridních, analýza sportovního a herního výkonu, individuální a týmový herní výkon, trénink kondiční, technicko-taktický, regenerační, psychologická příprava, motorické testy, testy sportovních dovedností
- Literatura
- povinná literatura
- BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
- doporučená literatura
- ELLIOT, B. (1998). Training in sport. Applying sport sciences. Chichester: John Wiley and Sons
- BOMPA, T.O. (1999). Total Training for young champions. Champaign: Human Kinetics
- BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign: Human Kinetics, 2009, xii, 411. ISBN 9780736074834. info
- JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
- Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
- DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
- Výukové metody
- seminární výuka smíšená: formou seminárních výstupů studentů k určené problematice a praktických činností potřebných pro rozvoj trénovanosti a výkonnosti.
- Metody hodnocení
- - písemný test na PC (uzavřené odpovědi); předpoklad úspěšnosti zkoušky je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-2/
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/bk4057