nk4723 Didaktika sebeobrany

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Martin Bugala, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Bugala, Ph.D. (cvičící)
Bc. Veronika Kubíčková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Martin Bugala, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 28. 2. 13:55–16:25 B11/236, Pá 11. 4. 17:10–18:50 B11/236, Pá 2. 5. 17:35–19:15 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4723/01: Pá 21. 2. 14:25–16:55 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 7. 3. 9:50–11:30 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 14. 3. 12:35–14:15 E34/117 - hala úpolových sportů, M. Bugala
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_upoly)
Student: - je kondičně i koordinačně způsobilý pro výcvik sebeobrany, - je schopen osvojit si a aplikovat techniky sebeobrany, - orientuje se v problematice sebeobrany a úpolových sportů, - zná základní strategické, taktické a technické zásady sebeobrany, - zná právní aspekty sebeobrany (nutná obrana, krajní nouze, oprávnění použití zbraně).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty pokročilými didaktickými dovednostmi pro efektivní výuku osobní sebeobrany. Naučí se aplikovat pedagogické a psychologické principy, hodnotit výuku a přizpůsobovat trénink různým úrovním dovedností. Důraz je kladen na metodiku, bezpečnost a adaptaci výukových metod na specifické požadavky osobní sebeobrany. Dílčí cíle: 1. Didaktická a metodická příprava – Seznámit studenty s moderními výukovými metodami, pedagogickými zásadami a didaktickými principy relevantními pro výuku osobní sebeobrany. 2. Praktická aplikace – Osvojit si dovednosti vedení výcviku a metodického rozboru technik sebeobrany pro různé cílové skupiny. 3. Psychologie a pedagogika v sebeobraně – Pochopit psychologické aspekty stresových situací, rozhodování a motivace studentů/klientů v procesu učení sebeobranných dovedností. 4. Adaptace na specifické prostředí – Naučit se přizpůsobit metody výcviku specifickým podmínkám cílové skupiny a jejich reálným osobním/pracovním situacím. 5.Hodnocení a zlepšování výuky – Schopnost analyzovat, hodnotit a zdokonalovat proces výuky sebeobrany s ohledem na efektivitu a bezpečnostní hlediska.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu Didaktika sebeobrany bude student schopen: 1. Didaktická a metodická příprava: - Vysvětlit základní didaktické principy a metodické přístupy k výuce osobní sebeobrany. - Vytvořit a strukturovat přípravu na výuku/lekci/kurz. 2. Praktická aplikace výuky: - Efektivně vést výuku a lekci sebeobrany pro jednotlivce i skupiny. - Demonstrovat a vysvětlit sebeobranné techniky s důrazem na správné provedení a bezpečnost. - Přizpůsobit výuku individuálním potřebám a schopnostem studentů/klientů, včetně krizových situací a stresové zátěže. 3. Psychologické a pedagogické aspekty: - Analyzovat psychologické faktory ovlivňující proces učení a výkon v sebeobraně. - Aplikovat motivační a komunikační strategie pro zlepšení efektivity výuky. - Připravit studenty/klienty na zvládání stresových situací v sebeobranných situací. 4. Specifické aplikace pro výuku osobní sebeobrany: - Přizpůsobit výuku sebeobrany specifickým potřebám zájmové skupiny a legislativě. - Použít modelové situace a scénáře pro simulaci reálných hrozeb a krizových situací. 5. Hodnocení a zlepšování výuky: - Kriticky analyzovat efektivitu výukového procesu a implementovat zpětnou vazbu ke zlepšení metodiky. - Identifikovat a eliminovat chyby v technickém provedení sebeobranných technik. - Navrhnout strategie pro rozvoj dovedností a prevenci zranění během výuky/lekce a tréninku.
Osnova
  • 1. Úvod do didaktiky sebeobrany - Definice a význam sebeobrany. - Cíle a výstupy výuky sebeobrany. - Didaktické principy ve výuce sebeobranných technik. 2. Didaktické a metodické přístupy k výuce sebeobrany - Výukové metody a jejich aplikace (demonstrace, dril, modelové situace, hraní rolí). - Plánování a struktura tréninkové jednotky/lekce. - Specifika výuky pro různé úrovně zájmové skupiny či klientů. 3. Psychologie a pedagogika sebeobrany - Motivace studentů a role instruktora. - Stres a jeho vliv na výkon v sebeobraně. - Strategie pro zvládání krizových situací. 4. Praktické aspekty výuky sebeobrany - Základy verbální a neverbální komunikace v konfliktních situacích. - Obranné techniky (úchop, objetí, škrcení, úder, kop, ve znevýhodněné poloze na zemi). 5. Modelové situace a aplikace v bezpečnostních složkách - Simulace reálných hrozeb v modelových situacích. - Práce ve dvojicích a týmová spolupráce. 6. Hodnocení a rozvoj výuky sebeobrany - Analýza chyb a zpětná vazba v procesu výuky. - Prevence zranění a bezpečnostní opatření při výuce. - Závěrečné hodnocení a zpětná vazba.
Literatura
    doporučená literatura
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2007, 87 stran. ISBN 9788021043183. info
  • SDE-OR, Imi a Eyal YANILOV. Krav maga : umění čelit ozbrojenému útočníkovi : moderní, jednoduchý, avšak razantní a efektivní izraelský systém sebeobrany a praktického bojového nácviku, prověřený ve střetnutích. Vyd. 1. v Našem vojsku. Praha: Naše vojsko, 2003, 246 s. ISBN 8020606890. info
    neurčeno
  • NÁCHODSKÝ, Zdeněk. Nebojte se bránit. Vyd. 1. Praha: Armex, 2006, 336 s. ISBN 8086795438. info
Výukové metody
Výuka bude kombinovat teoretické poznatky s praktickým nácvikem a aplikací sebeobranných technik v kontextu osobní sebeobrany. - Přednášky/interaktivní osnova – Teoretický základ didaktiky, psychologie a právních aspektů sebeobrany. - Praktická cvičení: Nácvik a demonstrace sebeobranných verbální a fyzických technik, metodická práce s jednotlivci i skupinou, tvorba a hrání rolí pro výuku/výcvik sebeobrany. - Modelové situace: Simulace reálných konfliktních scénářů. - Závěrečný výukový projekt: Zvolené skupiny studentů připraví a odučí modelovou hodinu sebeobrany včetně metodického rozboru. Výukové metody Využití pestré škály výukových metod s cílem rozvíjet nejen praktické dovednosti, ale i didaktické schopnosti studentů. - Instruktážní metody: Demonstrace technik s vysvětlením hlavních principů pohybu. - Metoda řízeného nácviku: Opakování technik v různých variantách pro jejich osvojení. - Metoda problémového vyučování: Řešení situací, kdy studenti samostatně hledají optimální řešení obranné reakce. - Interaktivní metody: Diskuze, brainstorming a skupinové práce pro lepší pochopení didaktiky sebeobrany. - Metoda zpětné vazby: Vzájemné hodnocení výuky, analýza chyb a návrhy na zlepšení. - Simulace a scénářová výuka: Nácvik sebeobrany v podmínkách co nejbližších reálným situacím, hraní rolí. - Reflektivní učení: Sebehodnocení studentů a jejich pokrok ve výuce i didaktických dovednostech.
Metody hodnocení
Hodnocení bude zahrnovat teoretické znalosti, praktické dovednosti a didaktické dovednosti studentů. 1. Průběžné hodnocení - Aktivita a zapojení do výuky (diskuze, praktická cvičení). - Kvalita provedení sebeobranných technik a jejich metodická výuka. - Analýza modelových situací a schopnost aplikace znalostí v praxi. 2. Praktická zkouška - Samostatná výuka sebeobranné lekce (student jako instruktor). - Demonstrace vybraných technik s důrazem na přesnost, efektivitu a bezpečnost. - Schopnost adaptace výuky na různé úrovně studentů a specifické podmínky. 3. Závěrečný výukový projekt - Příprava a realizace výukového bloku (struktura hodiny, metodické postupy, analýza). Kritéria hodnocení Hodnocení se bude řídit bodovým systémem a kvalitativní analýzou výkonu studenta. 1. Praktická část (50 % celkové známky) - Technické provedení sebeobranných technik (rychlost, kontrola a správnost techniky). - Didaktické dovednosti při vedení výuky (srozumitelnost, bezpečnost, přizpůsobení se úrovni studentů). - Schopnost řešení krizových situací při výuce. 2. Závěrečný výukový projekt (50 % celkové známky) - Struktura a metodika výukové lekce. - Kreativita a schopnost adaptace na různé cílové skupiny. - Kvalita obhajoby projektu a reakce na zpětnou vazbu.
Navazující předměty
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/fsps/jaro2025/nk4723/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/nk4723