FSpS:bk2058 Basketbal A - Informace o předmětu
bk2058 Basketbal A
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 0/13/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Vencúrik, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Vencúrik, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Vencúrik, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- bk2058/01: Pá 4. 10. 16:45–18:25 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 11. 10. 10:05–12:35 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 18. 10. 16:45–19:15 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 29. 11. 16:45–19:15 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 6. 12. 9:40–11:20 E34/153 - hala míčových sportů, T. Vencúrik
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvořit správné pohybové návyky při výuce herních činností jednotlivce a základních herních kombinací. Studenti budou také seznámeni se základními pravidly basketbalu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- ovládat basketbalový míč
- použít útočné herní činnosti jednotlivce (střelba, uvolnění hráče bez míče, uvolnění hráče s míčem na místě a v pohybu, přihrávky, útočné doskakování)
- použít obranné herní činnosti jednotlivce (krytí hráče bez míče, krytí hráče s míčem, obranné doskakování, činnost obránce proti přesile útočníků)
- použít základní herní kombinaci „hoď a běž“ a chápat podstatu přesilové situace
- v základních bodech charakterizovat basketbal a ovládat pravidla basketbalu - Osnova
- Bloky učiva:
- 1. Manipulace s míčem (ballhandling), základy vedení míče (dribling na místě), uvolnění hráče s míčem na místě (úniky) a v pohybu
- 2. Střelba (dvojtakt, z místa)
- 3. Přihrávaní a chytání míče na místě a v pohybu
- 4. Uvolnění hráče bez míče, doskakování
- 5. Krytí hráče s míčem (na místě, v pohybu), krytí hráče bez míče, obranná činnost jednotlivce proti dvěma útočníkům
- 6. Útočné kombinace založené na přečíslení a založené na akci „hoď a běž“
- Literatura
- JANÍK, Zdeněk, Tomáš PĚTIVLAS a Veronika FUNKOVÁ. Nácvik činností jednotlivce v basketbalu v herních cvičeních. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně Fakulta sportovních studií, 2005, 68 s. ISBN 80-210. info
- PĚTIVLAS, Tomáš, Zdeněk JANÍK a Lucie DRÁSALOVÁ. Nácvik herních činností jednotlivce v basketbalu. 2003. vyd. Brno: PAIDO, 2003, 22 s. CD rom a instruktážní knížka. ISBN 80-7315-055-7. info
- VELENSKÝ, Michael. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008, 223 s. ISBN 9788024614809. info
- VELENSKÝ, Michael. Basketbal : základní program aplikace útočných a obranných činností. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 1998, 76 s. ISBN 8020505539. info
- Výukové metody
- - praktická cvičení
- samostudium - Metody hodnocení
- - 80% docházka
- zápočet (skládá se ze dvou částí, a to praktického testu z herních činností jednotlivce a základních herních kombinací a e-learningového testu ze znalostí pravidel basketbalu)
- praktický test – ze tří částí:
1. Technika driblinku a zakončení dvojtaktem – zahajuje se v rohu vymezeného území uvolňováním se hráče s míčem – driblinkem – se změnami rychlosti, směru a driblující paže před kužely (technika driblinku při výměně driblující paže je před tělem), následuje zakončení dvojtaktem, poté hráč doskočí, provede obrátku a pokračuje ve stejné činnosti zpět.
2. Přihrávky ve dvojici zakončené střelbou – hráč s míčem zahajuje ve středu hřiště, druhý hráč bez míče stojí v tečně vrcholu trojkového oblouku 1 metr od postranní čáry, připravený pro příjem přihrávky, následuje provedení kombinace „hoď a běž“, při příjmu míče od spoluhráče hráč zastaví skokem a po naznačení střelby provede zavřený únik 2úderovým driblinkem na zvolenou stranu směrem ke koši a po zastavení krokem zakončí střelbou buď z místa, nebo z výskoku.
V obou případech se nesmí porušit pravidla, všechny herní činnosti musí být provedeny správně technicky, nehodnotí se, zdali hráč vsítí koš, ale je nutno, aby se míč po správné dráze letu dotkl obroučky koše.
3. Řešení herní situace 3 na 3 v prostoru celého hřiště – jeden z útočících hráčů začíná za základní čarou s míčem v rohu vymezeného území, ostatní hráči se připraví do správného rozestavění z pohledu útočné i obranné fáze. Po zahájení se útočící hráči do poloviny hřiště pohybují bez využití driblinku pouze pomocí přihrávek a neustálého uvolňování se bez míče, od poloviny hřiště pak pokračují dle pravidel basketbalu s využitím driblinku a snaží se úspěšně zakončit. V případě úspěšného zakončení se mění role týmů a stávající obránci po vhození míče zpoza základní čáry stejným způsobem útočí na soupeřův koš a stávající útočníci přejímají role obránců. V případě, že stávající útočící tým nezakončí úspěšně, hra pokračuje do té doby, než buď koš padne (viz výše), nebo stávající obránci získají míč (např. doskokem). V tom případě hra plynule pokračuje ve směru na druhý koš, se změnou rolí týmů bez vhazování zpoza základní čáry, stejným způsobem jako ze začátku celé situace (a to až do zakončení) nebo chybě, popřípadě obranného doskoku.
Po celou dobu se nesmí porušit pravidla, celá herní situace musí být řešena správně technicky, a to jak z pohledu útočné, tak i obranné fáze s důrazem na provádění všech herních činností jednotlivce.
E-learningový test z pravidel basketbalu: posluchači zpracují e-learningový test v rozsahu 30 otázek. Na odpovědi bude stanoven čas. - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/basketbal-a/
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- nk4116 Teorie a didaktika basketbalu a volejbalu
(bp4015 && bp4010) || (bp2010 && (bp2043 || bp2058)) || (bk4015 && bk4010) || (bk2010 && bk2058) || bp3216 || bp2322 || bp1247 || bp2316 || bp2222 || bp2307 || bk3216 || bk2322 || bk2316 || bk2222&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)&& bozp_ok(bozp_fsps_hry) - np4116 Teorie a didaktika basketbalu a volejbalu
(bp4015 && bp4010) || (bp2010 && (bp2043 || bp2058)) || (bk4015 && bk4010) || (bk2010 && bk2058) || bp3216 || bp2322 || bp1247 || bp2316 || bp2222 || bp2307 || bk3216 || bk2322 || bk2316 || bk2222&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)&& bozp_ok(bozp_fsps_hry)
- nk4116 Teorie a didaktika basketbalu a volejbalu
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/bk2058