FSpS:bp4007 Základní a rytmická gymnastika - Informace o předmětu
bp4007 Základní a rytmická gymnastika
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Gabriela Gregorovič (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- bp4007/01: Út 15:00–15:50 E34/118 - pohybová tělocvična, St 15:00–15:50 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková, P. Vaculíková
bp4007/02: Út 8:00–8:50 E34/118 - pohybová tělocvična, St 11:00–11:50 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková, P. Vaculíková
bp4007/03: Út 12:00–12:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Út 14:00–14:50 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková, P. Vaculíková
bp4007/04: St 12:00–12:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Čt 9:00–9:50 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková, P. Vaculíková
bp4007/05: Čt 8:00–8:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Čt 14:00–14:50 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková, P. Vaculíková
bp4007/06: Po 13:00–13:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Út 13:00–13:50 E34/118 - pohybová tělocvična, G. Gregorovič, P. Vaculíková
bp4007/07: Po 14:00–14:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Út 9:00–9:50 E34/118 - pohybová tělocvična, G. Gregorovič, P. Vaculíková
bp4007/08: Po 12:00–12:50 E34/118 - pohybová tělocvična, Čt 15:00–15:50 E34/118 - pohybová tělocvična, G. Gregorovič, P. Vaculíková - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_gym2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem části předmětu Základní gymnastika je:
- seznámit se základním gymnastickým názvoslovím tělesných cvičení bez využití náčiní a grafickým záznamem pohybu
- seznámit se s metodickými a didaktickými postupy při rozcvičení (bez hudebního doprovodu, s hudebním doprovodem)
- aplikovat kloubně mobilizační, koordinační a tonizační cvičení do rozcvičení
- propojit teoretické i praktické poznatky z oblasti strečinku a posilování (s hmotností vlastního těla) a jejich využití v jednotlivých částech cvičební jednotky
- poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu
Cílem části předmětu Rytmická gymnastika je:
- osvojit si základy hudebně-pohybové nauky a umět je aplikovat do praxe (rytmus, tempo, takt, počítací doba, metrický impuls)
- poznat smysl využití hudby při pohybových aktivitách a sportu (rozvoj koordinace, sociálně emocionální rozvoj, budování kooperace účastníků pohybových aktivit)
- poznat důležitost rozvoje koordinace a pohybové paměti
- naučit se vnímat kvalitu pohybu u ostatních a naučit se dávat zpětnou vazbu
- osvojit si základní taneční prvky, kroky, skoky a obraty a naučit se vytvořit krátké pohybové sekvence
- seznámit se teoreticky a prakticky s jednotlivými druhy tanců (lidové, country, street dance)
- naučit se aplikovat hudební doprovod do vyučovacích nebo tréninkových jednotek v jednotlivých sportech a pohybových aktivitách
- osvojit si základní i pokročilejší techniky cvičení se švihadlem v souladu s hudebním doprovodem
- naučit se skládat jednoduché pohybové kombinace na hudební doprovod - Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu budou studenti:
- schopni aplikovat do praxe správné gymnastické názvosloví tělesných cvičení a graficky zaznamenat pohyb
- schopni vytvořit zásobník cviků posilovacích a protahovacích na jednotlivé svalové partie
- znát správné provedení jednotlivých cviků
- schopni sestavit a vést rozcvičení (bez hudebního doprovodu i s hudebním doprovodem)
- schopni sestavit a vést základní formu kruhového tréninku
- schopni sestavit a vést závěrečný potréninkové protažení
- schopni identifikovat v hudebním doprovodu jednotlivé počítací doby, rozeznat metrický impuls resp. master beat
- umět vybrat adekvátní hudební doprovod k předloženým pohybovým cvičením
- umět předvést základní taneční prvky, kroky, skoky, obraty a použít je pro průpravná nebo jiná cvičení
- schopni tvořit pohybové kombinace na zadaný hudební doprovod
- schopni předvést základní i pokročilejší přeskoky přes švihadlo v souladu s hudbou
- umět dávat zpětnou vazbu k prováděným cvičením – poznají správné a špatné provedení, umí instruovat ve smyslu zlepšení pohybové dovednosti
- znát další využití hudebního doprovodu v pohybových aktivitách (emocionálně sociální rozvoj, využití u zážitkových aktivit, rozvoj kooperace) - Osnova
- část Základní gymnastika
- Názvosloví tělesných cvičení (polohy a pohyby celého těla a jeho částí)
- Rozcvičení – teoretická východiska – struktura rozcvičení, zásady rozcvičení aj.
- - různé formy rušné části
- - průpravná část
- - kloubně mobilizační cvičení
- - koordinační cvičení
- - tonizační cvičení
- Strečink – teoretická východiska, charakteristika a základní strukturalizace (dynamický, statický, PIP, aktivní, pasivní)
- Posilování – teoretická východiska
- - posilování břišních svalů
- - posilování zádových svalů
- - posilování svalů trupu a svalů paží
- - posilování hýžďových svalů a svalů dolních končetin
- - komplexní cviky – podpory (podpory, vzpory, kliky, výpady, dřepy, podřepy ad.)
- U všech cvičení bude aplikováno správné názvosloví tělesných cvičení, vysvětlena funkce jednotlivých svalů a svalových skupin, správné provedení jednotlivých cvičení, objasněna problematika dýchání
- část Rytmická gymnastika
- - Hudebně pohybová teorie – co je rytmus, rytmická schopnost, proč je důležité rozvíjet koordinační schopnosti včetně rytmické. Co je počítací doba a metrický impuls, resp. master beat
- - Využití hudby při pohybových aktivitách – hudba jako podklad nebo ohraničení pohybového obsahu, pohybová cvičení dle předloženého rytmu, přesah do sociálně emocionálního rozvoje a diagnostiky klimatu ve skupině
- - Rozvoj koordinačních schopností – principy a tvorba ve dvojicích, trojicích, základy učení pohybových kombinací a nácvik podání zpětné vazby
- - Nácvik jednotlivých tanečních kroků a krokových vazeb – přísunný, přeměnný, polkový, poskočný krok, pohyby paží, nůžky, dálkový skok, jelení skok, kadet, valčíkový krok. Ukázka různých metodických postupů při výuce koordinačně náročnějších cviků a kombinací
- - Rytmické hry a cvičení pro různé věkové skupiny
- - Základní tance – valčík, polka, jive, chacha, street dance
- - Základní a pokročilejší přeskoky a cvičení se švihadlem – tvorba skupinové kombinace
- Literatura
- SKOTÁKOVÁ, Alena. Rytmická gymnastika a tance. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 42 s. ISBN 978-80-210-7325-8. URL info
- RAMSAY, Craig. Strečink - anatomie. 1. vyd. Brno: CPress, 2014, 160 s. ISBN 9788026403548. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2013, 199 s. ISBN 9788024621944. info
- ŠIMBEROVÁ, Dagmar, Alena SKOTÁKOVÁ, Lenka SVOBODOVÁ a Petr HEDBÁVNÝ. Teorie tance. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. info
- ŠEBEJ, František. Strečink. Translated by Eva Horová. Bratislava: Timy, 2001, 128 s. ISBN 8080650209. info
- ALTER, Michael J. Strečink : 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. 2. vyd. Praha: Grada, 1999, 228 s. ISBN 807169763X. info
- KNÍŽETOVÁ, Věra a Bohumil KOS. Strečink. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1998, 78 s. ISBN 8070334460. info
- APPELT, Karel. Názvosloví pro cvičitele [Appelt, 1990]. 1. vyd. Praha: Olympia, 1990, 244 s. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení doplněná teoretickým výkladem. Práce ve dvojicích, skupinách Didaktické hry Simulační techniky
- Metody hodnocení
- - aktivní účast v hodinách - plnění a odevzdávání dílčích úkolů v průběhu semestru v odpovídající kvalitě a ve stanovených termínech
- docházka (povolená absence - 2 hodiny v části ZG, 2 hodiny v části RG, bez rozdílu, zda se jedná o omluvenou nebo neomluvenou absenci), v případě většího počtu absencí povolena náhrada jen po předchozí domluvě s vyučujícím své seminární skupiny).
Část Základní gymnastika - pedagogický výstup některé z části cvičební jednotky
- poskytování zpětné vazby
- písemná a grafická příprava rozcvičení (12–15 cviků), hlavní části nebo závěrečného strečinku vypracovaná dle pokynů prezentovaných ve výuce
- video - rozcvičení, hlavní část nebo závěrečný strečink
- 6x hodnocení videí jednotlivých částí cvičební jednotky (aplikace v IS)
- praktické požadavky:
shyby – muži 10, ženy 5,
kliky ze vzporu ležmo - muži 20, ženy 10
vznosy – muži 5, ženy 3
vzpor vzadu ležmo – přednožit pravou/levou – výdrž 10 počítacích dob
stoj spojný – hluboký ohnutý předklon, prsty na podložku – výdrž 10 počítacích dob
sed roznožný – vzpažit – výdrž 10 počítacích dob
část Rytmická gymnastika Zpětná vazba v průběhu semestru
- aktivní účast v hodinách (povolená absence - 2 hodiny)
- v průběhu semestru splnit dva dílčí úkoly:
Vytvořit část dynamického rozcvičení na hudební doprovod
Vytvořit kombinaci se švihadlem na hudební doprovod
Ve zkouškovém období výběr ze dvou možností
- pohybový úkol s vlastním hudebním doprovodem, libovolný styl, povinné prvky v IO
- Průpravné cvičení pro minimálně 3 osoby – průpravné cvičení pro určitý sport (zorganizovat, motivovat, naučit účastníky)
Podrobnosti o požadavcích na kredity najdete v interaktivní osnově. - Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/elportal/?id=936375
http://www.fsps.muni.cz/frvs/2012/zakladni-gymnastika/
https://is.muni.cz/do/1451/e-learning/kineziologie/elportal/pages/druhy_svalove_kontrakce.html
V případě opakovaného zápisu předmětu je student povinen předmět opakovat v plném rozsahu dle sylabu předmětu pro daný semestr, pokud se s vyučujícími písemně nedomluví na začátku semestru jinak. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- bp4037 Gymnastická příprava
bp4007&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)&& bozp_ok(bozp_fsps_gym3)
- bp4037 Gymnastická příprava
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/bp4007