FSpS:t141 Psychologie pro učitele II - Informace o předmětu
t141 Psychologie pro učitele II
Fakulta sportovních studiíjaro 2005
- Rozsah
- 1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- t141/1: Po 17:00–17:45 K205
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty se základy vývojové psychologie a psychologie vyučování a výchovy s aplikace do školské praxe.
- Osnova
- Předmět vývojové psychologie -Duševní vývoj - Činitelé a zákonitosti vývoje - Periodizace vývoje - ranné dětství(charakteristika období) - školní věk - pubescence a adolescenec - dospělost - etapy - stáří. Výchova - Výchovné cíle metody - Kladení požadavků - Odměny a tresty - Styly výchovy - Následky, povzbuzování, komunikace, otázky. Osobní příklad. Emoční projev vztah. Výchova ve škole Interakce učitele Pedagogický takt Základní styly učitelova výchovného působení - výchova v činnostech. Účinné trestání ve třídě- Převýchova - Sebevýchova Vyučování a učení Teorie učení Behavioristická teorie učení - Kognitivní teorie - Konstruktivismus - Druhy učení -Styly učení- Podmínky učení- Konstruktivismus a Vyučování Učení objevováním a vyučování- Řízení procesu učení - Poznávání žáků - Některé hlavní problémy v chování žáků emočního a sociálního charakteru - Zvládání třídy - Klima školní třídy - Učitel - osobnost,role, kometence - Komunikace s rodiči, spoupráce s kolegy.
- Literatura
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách :příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-7178-151-7. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- LANGMEIER, Josef, Miloš LANGMEIER a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 1. vyd. Praha: H & H, 1998, 132 s. ISBN 8086022374. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2005/t141