np002 Společenské vědy II.

Fakulta sportovních studií
jaro 2007
Rozsah
0/3. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np002/reflprax_1: Út 8:00–8:45 U217, B. Lazarová
np002/socdoved_1: Út 8:45–9:30 U217, V. Moudr
Předpoklady
np005 Společenské vědy V
Reflexe praxe: Praktická zkušenost v terénu. Učitelská nebo trenérská (alespoň studentská)praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Reflexe praxe: Cílem předmětu podpořit úvahy studentů o některých problémech (zejména vztahových), se kterými se setkali (mohou setkat) v průběhu vykonávání praxe. Záměrem je také podpořit jejich sebereflexi (jako budoucího učitele, trenéra) a podpořit jejich dovednost porozumět problému, sobě samému, uvědomit si své profesionální možnosti, správně se rozhodnout a hledat alternativní způsoby řešení komplexních situací. Sociální dovednosti: sociální dovednosti jsou klíčovou schopností každého učitele. Pokud je zvládá, dokáže ustát konflitkní situace s žáky a rodiči, řešit strategicky výchovné problémy a vytvářet podpůrné a kamarádské prostředí ve své třídě. Cílem toho předmětu tedy je studenty vybavit základními sociálními dovednostmi, nacvičit je s nimi na modelových situacích a pomoci jim nalézt svůj osobitý komunikační styl.
Osnova
  • Reflexe praxe: Práce s konkrétními problémy formou Bálintovské skupiny nebo strukturované diskuse. Analýza problémů praxe v týmech. Od studentů se předpokládá, že přinesou vlastní případy z praxe, na kterých budou společně s ostatními pracovat. Sociální dovednosti: Teoretické zakotvení - sociální percepce, komunikace verbální a neverbální, sociální interakce, spolupráce, transakční analýza, základy efektivní komunikace a komunikační stopky, práce s tělem, budování pozice autority. Praktické zakotvení - modelové a cvičné situace, hraní rolí, hry a techniky na rozvoj soc.dovedností. Témata - konflikt (argumenty a zvládání námitek,parafrázování), rozhovor s dítětem, rozhovor s rodičem, práce se skupinou, skupinová dynamika (dle věku žáků), aktivní naslouchání, nestandardní situace (jak mluvit s obětí šikany a poskytnout jí ochranu, jak se bránit skupinové vzpouře, jak citlivě nakládat s rodiči, atd.)
Literatura
  • Vybíral, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 1. vyd. Praha : Portál, 2003,. 176 s. Studium. ISBN 80-7178-812-0.
  • Štěpaník, Jaroslav. Umění jednat s lidmi 2.Praha: Grada Publishing, 2005. 80-247-0844-2
  • Gillernová, Ilona. Sociální dovednosti učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-7066-039-2
  • De Vito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. 80-7169-988-8
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3
  • Komárková, Růžena a spol. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0180-4
  • Hermochová, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0817-5
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
Metody hodnocení
Požadavky na ukončení: aktivní účast
Další komentáře
Studijní materiály
Reflexe praxe (0/1), Sociální dovednosti učitele (1/0).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009.