FSpS:np002 Společenské vědy II. - Informace o předmětu
np002 Společenské vědy II.
Fakulta sportovních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. - Předpoklady
- np005 Společenské vědy V
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80 - Mateřské obory/plány
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je informovat o obecných otázkách psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie. Zvláštní pozornost je věnována otázkám poznávání osobnosti,možnostem osobnostního rozvoje, rozvoje mezilidských vztahů.
- Předmět se skládá z částí
- np002r Reflexe praxe; np002s Sociální dovednosti učitele.
- Osnova
- 1. Předmět psychologie (základní psychologické kategorie a pojmy), psychologické disciplíny, metody psychologie (základní metodologické pojmy)- Některé psychické procesy a stavy - základní pojmy: kognitivní procesy, emoce. Význam psychologie pro profesi trenéra, lektora apod. 2 Psychologie osobnosti. Pojetí osobnosti v psychologii. Vymezení osobnosti. Pojetí osobnosti člověka z pohledu základních psychologických přístupů/směrů (psychodynamické, behaviorální, kognitivní, humanistické). Některé teorie osobnosti. Popis osobnosti: Vlastnosti osobnosti. Temperament - charakteristika a typy, charakter a morálka - vývojové modely, motivace - potřeby zájmy..., schopnosti a inteligence. Moderní pojetí inteligence. Volní vlastnosti, intrapersonální konflikty, řešení problémů. 3. Osobnostní rozvoj. Personální formy inteligence. Sebereflektující nadání - jeho obsah a možnosti rozvoje. Sebereflexe, poznávání a řízení emocí, zátěžové situace a jejich zvládání (frustrace, stres). Profese trenéra - lektora a její zátěžové faktory. 4. Diplomatické - interpersonální nadání, jeho obsah a rozvoj. Hlavní témata sociální psychologie a její uplatnění v (trenérské, lektorské) praxi. Sociální percepce. Kognitivní spereotypy a předsudky. Předsudky v práci s lidmi. Sociální interakce a komunikace. Komunikační manévry. Komunikace - teorie, efektivní komunikace. Transakční analýza, asertivita. Spolupráce a kompetice. Klima spolupráce a strategie win-win. Skupinové klima - tvorba, zjišťování.
- Literatura
- Nakonečný, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha : Vodnář, 1995,. 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-.
- SEKOT, Aleš. Sociologie v kostce (třetí vydání). III. Brno: Paido, 2006, 260 s. Pedagogická literatura. ISBN 80-7315-126-X. info
- DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, 175 s. ISBN 80-7178-766-3. info
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- KERN, Hans. Přehled psychologie. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 287 s. ISBN 80-7178-426-5. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 80-200-0689-3. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- Základy psychologie - předmět bude realizován přednáškovou formou. Podmínkou ukončení předmětu je uspěšně zvládnutý závěrečný test.
- Další komentáře
- Reflexe praxe - np002r (0/1), Sociální dovednosti učitele - np002s (0/1).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2009/np002