FSpS:bp003 Základy pedagogiky a didaktiky - Informace o předmětu
bp003 Základy pedagogiky a didaktiky
Fakulta sportovních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- bp003/p1: St 18:30–20:00 U5, V. Jůva
bp003/s1: Po 16:50–17:35 U227, V. Jůva
bp003/s2: Po 17:40–18:25 U227, V. Jůva
bp003/s3: Po 18:25–19:10 U227, V. Jůva
bp003/s4: Po 19:15–20:00 U227, V. Jůva
bp003/s5: St 16:50–17:35 U227, V. Jůva
bp003/s6: St 17:40–18:25 U227, V. Jůva - Předpoklady
- Žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Management sportu (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojení odborné terminologie pedagogiky a didaktiky; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky a didaktiky; analýza edukace, kurikula a vyučování v moderní společnosti.
Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit trendy soudobé edukace, kurikula a vyučování; interpretovat edukační možnosti moderní společnosti a školy; analyzovat edukační nabídky soudobé společnosti pro dětí a mládež. - Osnova
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Vztah pedagogiky, kinantropologie a věd o sportu. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Předmět a cíle obecné didaktiky. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu, kvantitativní a kvalitativní výzkum. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky). 15. Výchovné a vzdělávací cíle. Historičnost edukačních cílů – antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé výchovy a vzdělávání. 16. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 17. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace – výchova a vzdělávání, vyučování, učení. 18. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy a vzdělávání. Učivo. 19. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, ...) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Vybrané pedeutologické výzkumy. 20. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, sportovec, klient, ...). Vybrané výzkumy současné mládeže. 21. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). Organizační formy výuky. 22. Fáze výuky. 23. Didaktické prostředky a média. 24. Soustava pedagogických a didaktických principů. 25. Základní rysy české Bílé knihy.
- Literatura
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 stran. ISBN 8073150603. info
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2009/bp003