bp1076 Základy pedagogiky a didaktiky

Fakulta sportovních studií
jaro 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 18. 2. 16:30–18:00 B11/206, Po 4. 3. 16:30–18:00 B11/206, Po 18. 3. 16:30–18:00 B11/206, Po 15. 4. 16:30–18:00 B11/206, Po 29. 4. 16:30–18:00 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp1076/1: Po 25. 2. 16:30–18:00 B11/206, Po 11. 3. 16:30–18:00 B11/206, Po 25. 3. 16:30–18:00 B11/206, Po 8. 4. 16:30–18:00 B11/206, Po 22. 4. 16:30–18:00 B11/206, Po 6. 5. 16:30–18:00 B11/206, J. Kolář, E. Valkounová
bp1076/2: St 20. 2. 16:30–18:00 B11/311, St 6. 3. 16:30–18:00 B11/311, St 20. 3. 16:30–18:00 B11/311, St 3. 4. 16:30–18:00 B11/311, St 17. 4. 16:30–18:00 B11/311, J. Kolář, E. Valkounová
bp1076/3: St 27. 2. 16:30–18:00 B11/311, St 13. 3. 16:30–18:00 B11/311, St 27. 3. 16:30–18:00 B11/311, St 10. 4. 16:30–18:00 B11/311, St 24. 4. 16:30–18:00 B11/311, J. Kolář, E. Valkounová
Předpoklady
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnutí základní orientace v pedagogických a didaktických kategoriích s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
Osnova
  • 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Předmět a cíle obecné didaktiky. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné a vzdělávací cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Vybrané pedeutologické výzkumy. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ...). Vybrané výzkumy současné mládeže. 20. Základní rysy české Bílé knihy. 21. Teorie a obsah vzdělávání. 22. Organizační formy a fáze výuky. 23. Didaktické prostředky a média 24. Soustava didaktických principů 25. Školní vzdělávání a škola (transmisivní, konstruktivistická atd.)
Literatura
    povinná literatura
  • Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
    doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2013/bp1076