FSpS:nk2004 Didaktika tělesné výchovy - Informace o předmětu
nk2004 Didaktika tělesné výchovy
Fakulta sportovních studiíjaro 2013
- Rozsah
- 7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 22. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 29. 3. 9:00–10:00 B11/236, Pá 19. 4. 13:00–14:00 B11/236, Pá 26. 4. 18:00–19:00 B11/236, Pá 3. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 18:00–19:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 10. 5. 14:00–15:00 B11/236, 17:00–18:00 B11/236, Pá 17. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 11:00–12:00 B11/236
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2004/2: Pá 22. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 29. 3. 10:00–11:00 B11/236, Pá 3. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 10. 5. 15:00–16:00 B11/236, Pá 17. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Š. Maleňáková - Předpoklady
- (! np011 Kinantropologie ) && !NOW( np011 Kinantropologie )
Základní znalosti z předmětu didaktika tělesné výchovy - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Coaching)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám;
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov;
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů;
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy;
- orientovat se v edukačním procesu;
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu;
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu;
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace;
- dokáže plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově; - Osnova
- 1. Vývoje tělesné výchovy na našich školách;
- 2. Didaktika tělesné výchovy;
- 3. Výzkum v didaktice tělesné výchovy;
- 4. Reforma školství;
- 5. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty;
- 6. RVP a ŠVP;
- 7. Současné pojetí školní TV;
- 8. Edukace jako proces;
- 9. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové; schopnosti a dovednosti;
- 10. Edukant – motivace k učení;
- 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie;
- 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady;
- 13. Cíle školní TV;
- 14. Podmínky a obsah školní TV;
- 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV;
- 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV;
- Literatura
- doporučená literatura
- Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- 1. Teoretická příprava formou seminářů;
2. Prezentace studentů;
3. Skupinová diskuse;
4. Domácí příprava - interaktivní osnovy; - Metody hodnocení
- Hodnoceno poznámkovými bloky;
- PowerPointová prezentace;
- domácí práce;
- docházka;
- výstupní písemný test ke zkoušce;
- ústní zkouška; - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2013/nk2004