np2079 Pedagogická praxe I

Fakulta sportovních studií
jaro 2013
Rozsah
14h. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Machát (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Machát
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu:

- umí aplikovat teoretické a praktické znalosti ve školním kolektivu
- dokáže pracovat se školní dokumentací
- je schopen vyracovat plán vyučovací hodiny podle požadavků ŠVP
- didakticky správně vede hodinu podle plánu
Osnova
  • Praxe studentů vychází zejména z legislativy:
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících Praxe je prováděna na "cvičné škole"
  • Praxi provádějí studenti na vybrané střední škole zejména v oborech:
  • - Bezpečnostně právní činnost (68-42-M/01)
  • - Bezpečnostní služby (68-42-L/51)
  • - Veřejno-správní činnost (68-43-M/01)
  • - Sociální činnost (75-41-M/01)
  • Praxe studentů je zaměřena na praktickou aplikaci speciálních didaktik obsahu studia Aplikované sportovní edukace bezpečnostních složek (úpolové sporty, sebeobrana, plavání, horolezectví, kondiční příprava a podobně, bezečnostní příprava, kriminologie a podobně). Studenti navážou kontakt s předsedou předmětové komise odborných předmětů. Důraz praxe je kladen na mravní, estetickou, ekologickou a environmentální výchovu (plán aktivit EVO), zdravý životní styl. Sledování projevů zneužívání návykových látek a ostatních patologických jevů (protidrogový koordinátor, metodik prevence).
Literatura
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH, Michal VÍT a Jitka ČIHOUNKOVÁ. Didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 53 s. ISBN 978-80-210-6998-5. URL info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
Příprava vyučovacích jednotek a výuka podle pokynů v ISu
Metody hodnocení
Evaluace cvičným učitelem a učitelem předmětu.
Student je povinen splnit všechny podmínky podle zadání učitele a dokumentace v IS.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.