FSpS:bp1213 Psychologie zdraví - Informace o předmětu
bp1213 Psychologie zdraví
Fakulta sportovních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 20. 2. 8:10–9:10 C15/207, Čt 27. 2. 8:10–9:10 C15/207, Čt 6. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 13. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 20. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 27. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 3. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 10. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 17. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 24. 4. 8:10–9:10 C15/207
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Rozvoj poznatků o významu předmětu Psychologie zdraví poukazuje na nutnost změny postojů k této problematice, zejména formou praktického seznámení s problematikou psychologie zdraví v oblasti teoretických i praktických přístupů. V tomto předmětu lze využít řady technik z oblasti pohybových aktivit a zejména učitelé tělesné výchovy a rehabilitační pracovníci by měli tyto techniky teoreticky i prakticky ovládat.
- Osnova
- • Pojem zdraví, jeho koncepce a zdravá osobnost. Somatické, psychické, sociální a duchovní aspekty zdraví. • Psychohygiena, její význam, základní pojmy, metody, význam duševní hygieny, obecné předpoklady duševního zdraví, adaptace a maladaptace a jejich projevy, význam duševní hygieny v prevenci psychosomatických onemocnění. • Rizikové faktory ohrožující duševní zdraví: stres, životospráva. Fyziologie stresu, příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu, analýza stresorů, testy odhalující prvotní příznaky stresu. Následky stresu. Copingové strategie. • Vztah náročných životních situací a techniky vyrovnávání se s nimi vedoucí ke zdraví. Teorie životních událostí. • Lidské zdraví a emocionalita, vliv emocí na zdraví člověka, emocionální poranění. • Chování poškozující zdraví – alkoholismus, kouření, drogové závislosti, gamblerství a jiné. • Neuroticismus v životě člověka, neurózy, neurotičnost učitele a neurotičnost žáků. • Syndrom burn – out (vyhoření) a copingové strategie. • Životospráva – hospodaření s časem, denní režim člověka, odpočinek, pohybové aktivity a sport. • Výživa a její role v prevenci onemocnění, strava pro relaxaci a význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. • Spánek, jeho výhnam pro zdraví, alfa aktivita mozku, relaxační a autoregulační techniky, sebereflexe. • Výkonová motivace, aspirační úroveň, trénink pro posílení psychické odolnosti. • Mentální trénink, využití technik práce s podvědomím při uzdravování a prevenci nemocí. • Sociální aspekty duševní hygieny. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. • Asertivita a její využívání při obraně proti stresu. • Harmonizace tělesného a duševního zdraví, cesty k bio-psycho-socio-spirituální pohodě člověka, význam smyslu života. zdraví životní styl. • Pohybové aktivity vedoucí ke zdraví a jejich způsoby využití: psychomotorika, pohybová muzikoterapie – taneční (afrorytmy), dramaterapie, hingarjóga. • Psychoterapie a její využití v osobním životě jednotlivce, význam psychoterapie,psychoterapeutické přístupy. • Zdravý životní styl – zdravá škola, zdravá rodina, zdravé město – projekty zdraví.
- Literatura
- HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie : pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 8024607190. info
- MUŽÍK, Vladislav, Leona PILLEROVÁ, Hana STOJANÍKOVÁ, Jiří NYKODÝM, Jana VESELÁ a Jan ZACHRLA. Mezinárodní projekt Týdny zdraví na základní škole. Ed. Liba, J., Dragová, J., Ferencová, J. In Pedagogická profesia v kontexte aktuálnych spoločenských zmien. Prešov: Prešovská univerzita, 2001, s. 388-393. ISBN 80-8068-037-X. info
- Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- účast, seminární práce, coopingová strategie - vlastní prezentace
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2014/bp1213