bp2087 Psychologie sportu

Fakulta sportovních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Mach, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Jiří Voborný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Kavková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 15:00–16:00 B11/305
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2087/1: Čt 12:50–13:50 C15/207, V. Kavková
Předpoklady
(! bp011 Kinantropologie II ) && !NOW( bp011 Kinantropologie II )
Znalost obecných základů psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
Osnova
  • 1. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
  • 2. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
  • 3. Diagnostika osobnosti sportovce - temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
  • 4. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
  • 5. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
  • 6. Regulační prostředky a principy regulace sportovce
  • 7. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
  • 8. Agresivita ve sportu
  • 9. Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
  • 10. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
  • 11. Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
  • 12. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
Literatura
  • SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
  • SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
  • MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
  • VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
  • KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek a seminářů
Metody hodnocení
Seminární práce Praktické využití psychodiagnostických metod Ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.