np2270 Teorie osobnostně sociálního rozvoje

Fakulta sportovních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Hájková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 18. 2. 14:00–15:00 B11/206, St 25. 2. 14:00–15:00 B11/206, St 4. 3. 14:00–15:00 B11/206, St 11. 3. 14:00–15:00 B11/206, St 18. 3. 14:00–15:00 B11/206, St 25. 3. 14:00–15:00 B11/206, St 1. 4. 14:00–15:00 B11/206, St 8. 4. 14:00–15:00 B11/206, St 15. 4. 14:00–15:00 B11/206, St 22. 4. 14:00–15:00 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2270/1: St 18. 2. 11:40–12:40 B11/236, St 25. 2. 11:40–12:40 B11/236, St 4. 3. 11:40–12:40 B11/236, St 11. 3. 11:40–12:40 B11/236, St 18. 3. 11:40–12:40 B11/236, St 25. 3. 11:40–12:40 B11/236, St 1. 4. 11:40–12:40 B11/236, St 8. 4. 11:40–12:40 B11/236, St 15. 4. 11:40–12:40 B11/236, St 22. 4. 11:40–12:40 B11/236, Z. Hájková, M. Janíková
np2270/2: Po 16. 2. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 23. 2. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 2. 3. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 9. 3. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 16. 3. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 23. 3. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 30. 3. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 13. 4. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Po 20. 4. 8:10–9:10 E34/225 - seminární místnost, Z. Hájková, M. Janíková
np2270/3: Po 16. 2. 10:30–11:30 B11/236, Po 23. 2. 10:30–11:30 B11/236, Po 2. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 9. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 16. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 23. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 30. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 13. 4. 10:30–11:30 B11/236, Po 20. 4. 10:30–11:30 B11/236, Z. Hájková, M. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších). Na závěr předmětu studenti u ústní zkoušky prokážou znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.
Osnova
  • • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech • Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) • Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje • Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) • K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
Literatura
  • K sobě, k druhým, k profesi : teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 9788021045958. info
  • JIRÁSEK, Ivo. Ideové podloží rekreologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, 69 s. ISBN 9788024417844. info
  • HOGAN, Christine. Understanding facilitation : theory & principles. 1st pub. London: Kogan Page, 2002, viii, 248. ISBN 9780749438265. info
  • MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • JOHNS, Hazel. Personal development in counsellor training. 1st pub. by Cassell, London. London: Sage, 1996, xii, 148. ISBN 9780304329359. info
  • L'ABATE, Luciano. A theory of personality development. Edited by Charles H. Bryson. New York: John Wiley & Sons, 1994, xiv, 313. ISBN 0471303038. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Jarní semestr 2015, požadavky k ukončení: - aktivní účast (max. 2 absence) - vypracování projektu: řešení konkrétně svého osobního rozvoje/posunu, tj. co chci na sobě zlepšit, popsat, proč to chci zlepšit, stanovit cíl – POZITIVNĚ formulovaný, tj. jaký bude výsledný stav (přinést s sebou na seminář 2. 3./4.3., pokud nebudete přítomni, poslat nejpozději 2.3./4.3. emailem na obě vyučující, rozsah min. 900 znaků (1/2 normostrany A4); v druhé fázi si připravíte literaturu, která se této problematiky (konkrétně myšleno toho Vašeho problému) týká + její prostudování a do projektu zapsat: a) citační normu literatury, b) kritický pohled na danou literaturu (tzn. v pozitivním i negativním světle) + zda Vám to pomohlo na cestě k uskutečnění Vašeho osobního cíle (přinést s sebou na seminář 30. 3./1.4., pokud nejste přítomni, pošlete emailem v tomto termínu, rozsha 1/2 normostrany A4); poslední třetí fáze bude zhodnocení, zda jste se k tomuto cíli přiblížili či nikoliv a důvody (přinést na seminář 20. 4./22.4. + diskuze na semináři, uložit do Odevzdávárny, rozsah 1/2 normostrany A4). Seminární projekt bude hodnocen známkou A-F dle úrovně kvality zpracování a ovlivní výsledné hodnocení při ukončování předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.