nk2076 Teorie a didaktika plávání

Fakulta sportovních studií
jaro 2017
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 3. 3. 16:15–18:30 B11/305, Pá 17. 3. 18:30–20:00 B11/236, Pá 12. 5. 18:30–20:00 B11/235
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2076/01: Pá 3. 3. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 17. 3. 10:00–11:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 24. 3. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 31. 3. 10:00–11:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 7. 4. 10:00–11:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 21. 4. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, Pá 28. 4. 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, D. Hlavoňová
Předpoklady
(! nk019 Sportovní edukace II ) && !NOW( nk019 Sportovní edukace II )
Základní plavecké dovednosti na úrovni „Zdokonalovacího plavání“, technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po skončení kurzu by student měl: 1. Rozumět struktuře a členění plaveckých sportů 2. Definovat determinaci plaveckého výkonu – jeho faktory 3. Znát a charakterizovat strukturu výuky plavání na školách a v soukromých subjektech 4. Analyzovat základní biomechanické principy plaveckých technik 5. Umět aplikovat své znalosti do metodiky výuky plavání 5. Definovat a umět aplikovat pravidla plavání, vodního póla, skoků do vody a synchronizovaného plavání 6. Umět vyhodnotit konkrétní situaci a aplikovat své dovednosti při záchraně tonoucího 7. Umět konstruovat plaveckou jednotku dle úrovně a počtu svých svěřenců 8. Posoudit plavcovu techniku, na základě identifikace chyb formulovat návrhy na jejich korekci
Osnova
  • 1. Struktura plaveckých sportů. 2. Výuka plavání na různých úrovních. 3. Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání 4. Faktory determinující plavecký výkon 5. Biomechanika plavání 6. Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů. 7. Technika plaveckých způsobů 8. Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů, hry ve vodě 9. Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě 10. Pravidla vodního póla, skoků do vody 11. Pravidla synchronizovaného plavání, záchrana tonoucího 12. Další pohybové aktivity ve vodě – aquaaeribic, aquagymnastika 13. Shrnutí 14. Závěrečný písemný test
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
  • KLEČKOVÁ, Jindřiška. Synchronizované plavání. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 46 s. ISBN 8070670886. info
Výukové metody
-teoretické přednášky v učebně -praktická výuka – praxe 2 hodiny při základním a předškolním plavání na bazénu -náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky a odevzdáním 2 zpráv. Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu. Test se skládá z 55 otázek, z toho 5 otevřených a 50 uzavřených. Celkem může získat student 63 bodů, pro splnění musí získat minimálně 49 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice. Z praktické hodiny (plavání dětí) a z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. polovina strany formátu A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.