FSpS:np2417 Programy vytváření sekundární - Informace o předmětu
np2417 Programy vytváření sekundární a terciární prevence civilizačních nemocí
Fakulta sportovních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Robert Vysoký, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 13:50–14:35 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Absolvování předmětů Anatomie, Fyziologie, Fyziologie zátěže, Patofyziologie z předchozího bakalářského studia. Zpracováni písemného projektu – vytvoření preventivního programu na zadané téma, ústní zkouška.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní poznatky o prevenci jako nástroji, který má přispívat k trvale udržitelnému rozvoji lidstva a života. Podstatou konceptu prevence je představa, že aktivním ovlivňováním rizikových faktorů bude možné snížit výskyt civilizačních nemocí. Cílem předmětu je získat dovednosti a profesní kompetence při vytváření preventivních projektů na podporu zdraví.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- argumentovat o nezastupitelné roli nefarmakologické intervence v ovlivnění rizikových faktorů civilizačních onemocnění;
- koncipovat intervenční pohybové programy u jedinců s rizikovými faktory civilizačních onemocnění;
- spolupracovat se zdravotnickými zařízeními v oblasti metodologie intervenčních pohybových programů u jedinců s kardiometabolickými a vybraným interním onemocněním (hematoonkologická onemocnění, plicní onemocnění, pohybové problémy u seniorů...) - podílet se na výzkumných projektech v této problematice (zejména v oblasti pohybových intervencí) - Osnova
- Přehled témat přednášek: • Význam a cíle prevence v klinice civilizačních nemocí. • Stádia vývoje nemoci a zařazení všech stupňů prevence. • Selektivní prevence. • Sekundární prevence u civilizačních chorob (princip, význam). • Terciární prevence u civilizačních chorob (princip, význam). • Životní styl a vznik civilizačních chorob. • Cílená pomoc s ohledem na specifické individuální potřeby. • Organizace preventivních programů (plánování, finance). • Hodnocení preventivních programů (krátkodobý a dlouhodobý efekt programu). • Strategie a metody sekundární a terciární prevence. • Preventivní prohlídky a vyšetření. • Organizace preventivních programů (vytvoření systému krizové intervence). V seminářích bude probíhat praktická výuka. Přehled témat seminářů: • Organizace preventivních programů (plánování, finance, vytvoření systému krizové intervence). • Hodnocení preventivních programů (krátkodobý a dlouhodobý efekt programu). • Strategie a metody sekundární a terciární prevence. • Preventivní prohlídky a vyšetření.
- Literatura
- Jedlička, V., et al. (1991). Praktická gerontologie. Brno, Česko: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno.
- Poledníková, Ľ, et al (2006). Geriatrické a gerontologické ošetrovateľstvo. Martin, SR: Vydavateľstvo Osveta.
- Chobanian AV, Bakris GL, Black HR, et al. National High Blood Pressure Educational Program Coordinating Committee.The seventh reports of the Joint National Committee on prevention, detection,evaluation, and treatment od high blood pressure. JAMA 2003.
- Astrup A. (2001). Healthy lifestyles in Europe: prevention of obesity and type II diabetes by diet and physical activity. Public Health Nutr.
- Fait, T., Vrablík, M., Češka, R, et al. (2008). Preventivní medicína. Praha, Česko: Maxdorf s. r. o., (Jessenius).
- Michael Marge (1988). Health Promotion for Persons With Disabilities: Moving Beyond Rehabilitation. American Journal of Health Promotion: Spring 1988, Vol. 2, No. 4, pp. 29-44.
- Výukové metody
- Přednášky, semináře.
- Metody hodnocení
- • 90 % aktivní účast na seminářích • Vytvoření preventivního projektu na podporu zdraví dle zadání, hodnoceno škálou A-F • Ústní zkouškou ověření kvality vědomostí z dané oblasti, hodnoceno škálou A-F
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2017/np2417