FSpS:nk2004 Didaktika tělesné výchovy - Informace o předmětu
nk2004 Didaktika tělesné výchovy
Fakulta sportovních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 16. 3. 15:30–17:00 B11/306, Pá 13. 4. 15:30–17:45 B11/306, Pá 27. 4. 15:30–17:00 B11/236
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (! np011 Kinantropologie ) && !NOW( np011 Kinantropologie )
Základní znalosti z předmětu didaktika tělesné výchovy - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám;
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov;
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů;
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy;
- orientovat se v edukačním procesu;
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu;
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu;
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace;
- dokáže plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově; - rozvoj diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově - Osnova
- 1. Vývoje tělesné výchovy na našich školách;
- 2. Didaktika tělesné výchovy;
- 3. Výzkum v didaktice tělesné výchovy;
- 4. Reforma školství;
- 5. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty;
- 6. RVP a ŠVP;
- 7. Současné pojetí školní TV;
- 8. Edukace jako proces;
- 9. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové; schopnosti a dovednosti;
- 10. Edukant – motivace k učení;
- 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie;
- 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady;
- 13. Cíle školní TV;
- 14. Podmínky a obsah školní TV;
- 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV;
- 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV;
- Inovace: Koncepce a význam diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
- Literatura
- Aktuální témata didaktiky školní tělesné výchovy
- Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže : [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. ISBN 9788024736723. URL info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
- HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
- PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 8072547127. info
- KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 298 stran. ISBN 8072546244. info
- BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- 1. Teoretická příprava formou seminářů;
2. Prezentace studentů;
3. Skupinová diskuse;
4. Domácí příprava - e-kurz: Rozvoj diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově - Metody hodnocení
- Hodnoceno poznámkovými bloky;
- PowerPointová prezentace;
- domácí práce;
- docházka;
- výstupní písemný test ke zkoušce;
- ústní zkouška; - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: e-learningový kurz – Rozvoj diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Výukový materiál (forma, název, rozsah): e-learningový kurz – Rozvoj diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Kategorie e-learningu: 2 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2018/nk2004