FSpS:nk2377 Didaktika fotbalu, LH a KB - Informace o předmětu
nk2377 Didaktika fotbalu, LH a KB
Fakulta sportovních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 0/13. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Petr Starec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Vacenovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Sedláček (cvičící)
PaedDr. Karel Večeřa (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk2377/01: Pá 2. 3. 8:30–10:30 krasohala Křídlovická, Pá 9. 3. 8:30–10:30 krasohala Křídlovická, Pá 23. 3. 8:30–10:30 krasohala Křídlovická, Pá 27. 4. 8:00–9:30 hřiště TJ Tatran Bohunice, Pá 4. 5. 10:15–12:30 hřiště TJ Tatran Bohunice, Pá 18. 5. 12:30–14:00 hřiště TJ Tatran Bohunice, J. Nykodým, P. Starec, K. Večeřa
- Předpoklady
- Studenti ovládají praktické dovednosti z ledního hokeje a krasobruslení, které budou ověřeny praktickým testem, a mají teoretické znalosti z teorie fotbalu a ovládají praktické herní dovednosti z fotbalu. U fotbalu se konkrétně jedná o útočné a obranné herní činnosti jednotlivce a útočné a obranné herní kombinace, které budou ověřeny vstupním praktickým testem v první vyučovací hodině. Teoretické znalosti budou ověřeny písemným testem ještě před začátkem praktické výuky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat základní metodickou řadu v hokeji a krasobruslení, rozumí principům skladby vyučovací jednotky se zaměřením na hokej a krasobruslení a se zaměřením na fotbal, umí sestavit didaktický výstup z hokeje a krasobruslení a též z fotbalu v hodinách, chápe podstatu metodiky jednotlivých hokejových, krasobruslařských a fotbalových dovedností.
Fotbal: Cílem je, aby student na základě dosavadních poznatků a nově získaných informací porozuměl principům skladby vyučovací jednotky, pochopil podstatu metodiky jednotlivých fotbalových dovedností. Student je seznámen s využíváním jednotlivých didaktických forem tréninkového (vyučovacího) procesu a hodnocením herního výkonu v utkání - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen:
- porozumět skladbě vyučovací jednotky
- sestavit didaktický výstup
- využívat jednotlivé didaktické formy vyučovacího procesu
- zhodnotit herní výkon v utkání
- řídit a rozhodovat utkání - Osnova
- Studenti si v semestru osvojují práci s metodickými výstupy na zadané téma v hodinách.
- Základní bruslařský nácvik dle metodické řady, zvládnutí techniky: jízda vpřed, zastavení, jízda vzad, jízda v zatáčkách, překládání vpřed i vzad, oblouky vpřed ven a dovnitř, obraty, poskoky a hry na ledě, využití strečinku při bruslení jako prevence proti zranění (úrazům), kruhy vpřed ven a dovnitř, průpravná osma, trojkové obraty, trojkový skok, váha, pirueta na dvou nohách, odpíchnutý rittberger, poloviční lutz, poloviční flip.
- Lední hokej – činnosti jednotlivce v ledním hokeji, výcvik hokejové jízdy, výcvik techniky hole, výcvik brankářů, základní taktické prvky jednotlivce, nácvik základních kombinací a systémů, organizace družstva a vlastní hra, průpravné hry, formy rozcvičení na ledě. Součástí výstupu je zvládnutí rozcvičení, uvolňovací a protahovací cvičení a upozornění na zásady bezpečnosti při výuce bruslení.
- Fotbal – didaktické výstupy zaměřené na nácvik herních činností jednotlivce (přihrávání a zpracování míče, vedení míče a obcházení soupeře, střelba, výběr místa, obsazování soupeře a prostoru, činnosti brankáře) a na nácvik herních kombinací (kombinace založená na přihrávce a nabíhání, kombinace založená na výměně místa, na přebírání hráčů, na zesíleném obsazování).
- Literatura
- STARŠÍ, V. Základy korčulovania. Bratislava: UK 1970
- VOTÍK, Jaromír a Petra ŠRÁMKOVÁ. Fotbalová cvičení a hry. Illustrated by Zdeňka Marvanová - Daniela Benešová. Druhé, doplněné vydání. Praha: Grada, 2011, 152 stran. ISBN 9788024735764. info
- ŽILKOVÁ HRÁZSKÁ, Gabriela. Krasobruslení : škola bruslení, choreografie, pravidla, vybavení, trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 105 s. ISBN 8024709848. info
- VOTÍK, Jaromír. Fotbalová cvičení a hry. 1.vyd. Praha: Grada, 2005, 126 s. ISBN 8024709252. info
- BUKAČ, Luděk. Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji : komprehenzivní pohled na utkání, trénink a rozvoj individuálního herního výkonu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2005, 291 s. ISBN 8070338962. info
- VOTÍK, Jaromír. Trenér fotbalu "B" UEFA licence : (učební texty pro vzdělávání fotbalových trenérů). 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 261 s. ISBN 8070339217. info
- BURSOVÁ, Marta, Jaromír VOTÍK a Jiří ZALABÁK. Kompenzační cvičení pro fotbalisty. První vyd. Praha: Olympia, 2003, 95 s. ISBN 8070337931. info
- NAVARA, Milan, Mario BUZEK a Oldřich ONDŘEJ. Kopaná : teorie a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 181 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : (teorie a didaktika). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : teorie a didaktika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 3., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 190 s. info
- KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 192 s. info
- Výukové metody
- - cvičení
- úkoly pro samostudium: výběr cvičení a příprava tematických výstupů s využitím přístupu k aktuálním a nově vytvořeným zdrojů informací a pomůcek
- hodnocení herního výkonu hráče dle konkrétních požadavků vyučujícího
- kontrola úkolů: aktivní účast v hodinách, hodnocení metodického výstupu, písemný test - Metody hodnocení
- aktivní účast v hodinách, hodnocení metodického výstupu a rozboru herního výkonu hráče, písemný test, zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-fotbalu-ledniho-hokeje-krasobrusleni/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2018/nk2377